Tips voor goede spijsvertering

Een optimaal metabolisme is onmisbaar. Hoe beter en sneller je voedingsstoffen kan omzetten in je lichaam, hoe prettiger jij je voelt. Een effectieve spijsvertering zorgt er daarnaast voor dat je afvalt, slank blijft én beter bestand bent tegen ziektes. Maar een goede spijsvertering is niet iets waarmee je wordt geboren. Die creëer jij zelf! Met deze 10 tips voor goede spijsvertering heb jij het snel op de rit!

Handig om te weten

Wij zijn gemaakt om fruit, zaden, groente en noten te eten. Deze voedingsstoffen worden dus zonder problemen en in korte tijd door je spijsvertering verwerkt door enzymen die in ons lichaam van nature aanwezig zijn. Vlees daarentegen kan er uren over doen om te verteren! Onze enzymen voorraad is namelijk niet erg groot. Gelukkig kan je lichaam enzymen aanmaken. Dit kost echter veel energie waarvoor je lichaam vitamines en mineralen nodig heeft. En die haal je dus uit groente en fruit.

Groente en fruit

10 tips voor goede spijsvertering

  1. Geen junkfood noch bewerkte voedingsmiddelen! Hoe onnatuurlijker het eten hoe meer problemen dit oplevert voor je spijsvertering. Om dit te kunnen verteren dwing jij jouw lichaam om gigantische hoeveelheden enzymen aanleveren. En daar moet je dus heel veel fruit en groente voor eten!! Doe je dit niet dan slaat jouw lichaam dit op in je buikwand of bloedvaten bijvoorbeeld. En daar word je dik van.
  2. Hou fruit en vlees gescheiden! Het beste is om fruit voor de maaltijd te eten of een paar uur erna. Als tussendoortje is fruit perfect. Dit komt omdat fruit binnen 20 minuten verteert en vlees pas na 3 tot 4 uur. Dus eerst fruit en dan vlees. Een kiwi is allang verteerd tegen de tijd dat de biefstuk arriveert. Andersom moet de kiwi wachten op de biefstuk terwijl de kiwi al begint te fermenteren. Dan haal je er nog maar weinig nutriënten uit!
  3. Gesmolten kaas is moeilijk te verteren.
  4. Eet veel rauwe groente! deze zij makkelijk te verteren en zitten boordevol zinnige voedingsstoffen.
  5. Stoom je groente in plaats van ze te koken. Zo blijft er meer over van de moleculaire samenstelling van de groente.
  6. Geef je maag de rust om voedsel weg te zetten! Ga dus niet vlak na een maaltijd sporten of intensief bewegen.
  7. Eet minder grote porties! Dat kan je makkelijker verteren. Simpel.
  8. Ga nooit direct na je maaltijd naar bed. Dit is hetzelfde als niet ’s avonds laat eten. Belangrijk is om nog een aantal uur rechtop te zitten of staan na je laatste maaltijd.
  9. Ben je gestrest? Eet dan kleine porties en lichte maaltijden. Stress slaat op je spijsvertering.
  10. Help je spijsvertering op gang door het juiste voedsel te combineren! Scheid koolhydraten van eiwitten. Combineer koolhydraten altijd met groente. Hetzelfde geldt voor eiwitten. Dus geen boterham met kaas en geen vis met rijst. Wel een salade gerookte vis en een omelet met groente. Doe dit een paar dagen of een week. Zolang als nodig is. Zorg tussendoor wel voor genoeg goede koolhydraten door fruit, zwarte chocolade of een cracker met pindakaas te eten.

Wij hopen dat je blij bent met deze tips voor goede spijsvertering. Veel succes en plezier!