Passie voor Chocolade?

Heb jij passie voor chocolade? Is pure chocolade gezond ?

Is chocolade gezond ? Heb jij passie voor chocolade? Je bent niet de enige… Chocolade, wie houdt er niet van! Het is dan ook een van meest gegeven cadeaus.

Wist je dat Nederlanders gemiddeld 5 kilo chocolade per persoon per jaar eten? Onze zuiderburen kunnen er ook wat van. Zij eten maar liefst 8,7 kilo per persoon per jaar. De Zwitsers zijn kampioen chocolade eten. Zij eten 11.4 kg per persoon per jaar.

Hoe zit dat nu met chocolade? Waarom houden mensen er zo van, en is chocolade gezond of wordt je er gewoon dik van? Wat is er nu waar en wat niet. Mag het in je gezond afvallen plan? Op deze vragen komen we terug in de in dit artikel.

 

Hoe meer cacao..

Cacao komt uit de cacaoboon. Is chocolade gezond ? Kan het in mijn gezond afvallen plan?

Chocolade wordt gemaakt van cacao. Cacao komt uit de cacaoboon, dit is het zaad van de vrucht van de cacaoboom.
Cacaobomen groeien niet in Nederland, maar vind je in de landen rondom de evenaar.

Cacao bevat stoffen, zoals bijvoorbeeld antioxidanten in de vorm van flavonoïden. Flavonoïden staan bekend om hun positieve werking in het lichaam.

 

Hoe meer cacao er dus in chocolade zit, hoe beter het is.

 

 

Er zijn 3 soorten chocolade

Als we het hebben over chocolade hebben we het meestal over witte- melk- en pure chocolade.

Melkchocolade maar ook witte chocolade bevatten erg veel suiker en vet en erg weinig cacao bestanddelen. In de witte variant zie je die cacao zelfs helemaal niet meet terug. Beide soorten vallen dan ook niet in een gezond voedingspatroon.

Pure chocolade

Pure chocolade is minder zoet, smaakt een beetje bitter en is in verschillende varianten te koop. Is pure chocolade gezond? 

De Nederlandse warenwet heeft dan ook strenge eisen gesteld voor chocolade. Zo mag bijvoorbeeld melkchocolade pas melkchocolade heten als er minimaal 32% cacao inzit.

Als er in de chocolade minimaal 54% cacao zit dan pas mag je het pure chocolade noemen en zit er meer dan 65% cacao in dan mag het extra bitter heten.

Extra bitter chocolade bevat dus meer dan 65 procent cacaopoeder, maar er is ook chocola die nog veel meer cacao en dus nog minder vet en suiker bevat. Chocolade is relatief gezond en past vanaf 72% cacao in een gezond voedingspatroon en binnen de richtlijnen van een koolhydraat arm dieet. Het zo maar een onderdeel kunnen zijn van je gezond afvallen plan…

 

Is pure chocolade gezond? Ja!

Uit onderzoek blijkt dat het eten van pure chocolade de kans op hart- en vaatziekten en beroertes kan verlagen.

Dit komt waarschijnlijk door de flavonoïden in cacao. Deze flavonoïden hebben waarschijnlijk een beschermende werking in de bloedvaten en het bindweefsel in het lichaam.

Een onderzoek van Nestlé gaf aan dat pure chocolade ervoor zorgt dat er minder stresshormonen worden vrijgegeven in het lichaam. En dat is weer goed voor je humeur. Je zou dit goede humeur volgens het onderzoek krijgen door dagelijks 40 gram donkere chocolade te eten voor een periode van 2 weken. Het zou ook een positief effect hebben op je stofwisseling.

 

Pure chocolade kan de kans op hart- en vaatziekten en beroertes verlagen.

 

Toch is dit natuurlijk geen vrijbrief voor het onbeperkt eten van chocolade. Het gaat echt om pure chocolade met een hoog percentage aan cacao.

Over het algemeen is de chocolade uit de supermarkt te zoet en te vet. Dit teveel aan suiker en vet kan het risico op bijvoorbeeld diabetes weer verhogen.

 

Flavonoïden

Flavonoïden zijn antioxidanten. Je zou kunnen zeggen dat antioxidanten in je lichaam strijden tegen de schadelijke stoffen. Ze beschermen je dus tegen schade. Flavonoïden komen niet alleen voor in cacao, maar vooral ook in groente en fruit.

Vaak wordt gezegd dat flavonoïden positieve effecten hebben op onze gezondheid. Er wordt nog steeds veel onderzoek gedaan omdat er nog geen echt sluitende bewijs voor is. Ook is er nog niet helemaal duidelijk of een teveel aan flavonoïden schadelijk zou kunnen zijn. Let daarom op met supplementen met flavonoïden.

Verhitting

Als gewone cacao wordt verhit, gaat een deel van de flavonoïden verloren. Een beter alternatief zou daarom rauwe cacao te zijn. Maar hierover gaan weer verhalen dat het giftige stoffen bevat en dus helemaal niet gezond is.

Toch bevat rauwe cacao veel goede stoffen en heeft het een positieve werking op je lichaam, maar bevat het inderdaad ook stoffen die negatief en schadelijk zouden kunnen zijn. Omdat gewone cacao verhit is, zijn deze schadelijke stoffen grotendeels verdwenen.

Geen rauwe chocolade eten? Jawel, maar doe dit met mate want cacao is namelijk ook licht verslavend. Het bevat een paar stimulerende stofjes die je een positief gevoel geven.

 

Is chocolade gezond?

Zoals je hebt gelezen is de witte chocolade de minst gezonde keuze wat chocolade betreft. Eigenlijk is het geen chocolade, omdat het geen cacao bevat.

Melkchocolade bevat wel cacao, maar dat is maar 32%. Verder zitten er veel slechte vetten en suiker in, geen gezonde keuze dus. Het zal zelfs het risico op overgewicht verhogen.

Pure chocolade bevat de meeste cacao en heeft daardoor ook de meeste positieve effecten. Kies wel altijd voor pure chocolade met minimaal 72% cacao, en liever nog voor chocolade met 80 of zelfs 90% cacao.

Chocolade met veel cacao heeft een wat bittere smaak. Als je dit niet gewend bent, bouw het dan langzaam op en begin eerst met minder pure chocolade. Je kunt ook kiezen voor rauwe chocolade.

Voor zowel pure als rauwe chocolade geldt dat overdaad schaadt, eet het dus met mate.

 

Kun je met pure chocolade afvallen en past het in mijn gezond afvallen plan?

Vaak hoor je vertellen dat pure chocolade je kan helpen afvallen. Er zit wel een kern van waarheid in dat verhaal maar verwacht geen wonderen als het op afvallen aankomt.

Wil je echt afvallen kies dan voor een gezonde lifestyle. En daarvan kan pure chocolade een onderdeel zijn van je gezond afvallen plan.