Leucine – Wat doet dit aminozuur met onze gezondheid en lichaamsgewicht?

Leucine is een essentieel aminozuur. Wat doet dit aminozuur met onze gezondheid en lichaamsgewicht?

Leucine is een essentieel aminozuur die vooral een positieve invloed heeft op onze spieropbouw.

Gecombineerd met dagelijkse krachttraining en een eiwitrijke voeding, zorgt leucine voor meer spiermassa.

Meer spieren en minder vet zijn de belangrijkste voorwaarden om meer vet te verbranden en gezond af te vallen.

Hoe meer spieren, hoe meer vet we verbranden.

Onze spieren verbruiken immers energie, zelfs in rust.

Zowel plantaardige als dierlijke eiwitten, zijn samengesteld uit bouwstenen of aminozuren.

We hebben in totaal twintig aminozuren aan boord.

Ons lichaam is in staat om deze niet essentiële aminozuren zelf aan te maken.

Voor onmisbare en dus essentiële aminozuren zijn we op onze dagelijkse voeding, of op voedingssupplementen aangewezen.

Een gezond eetpatroon om gemakkelijker gewicht te verliezen bestaat naast hoogwaardige eiwitten uit gezonde- en onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Hoogwaardige eiwitten zijn steeds samengesteld uit essentiële en niet- essentiële vetzuren.

 

Goede voedingscombinaties voor een gevarieerde hoeveelheid aminozuren zijn:

  • Zuivelproducten en granen
  • Mager vlees en granen
  • Granen en vette vissoorten zoals wilde zalm, paling, makreel, tonijn, forel, dorade, heilbot sardienen, haring en ansjovis

Rijst met vis en bonen is dus een uitgelezen maaltijd om je aminozuren op peil te brengen en te houden

Leucine is een essentieel aminozuur dat gemakkelijker doet afvallen

Leucine is een essentieel aminozuur blijkt uit tal van wetenschappelijke onderzoeken. Ze tonen aan dat leucine voor meer voordelen zorgt dan de acht andere aminozuren.

Voeding rijk aan dit essentieel aminozuur na een krachttraining, zorgt voor een verhoogde spiereiwitopbouw van bijna twintig procent.

Naast een gezonde, evenwichtige en gevarieerde maaltijd, mag dit ook worden geleverd door bijvoorbeeld een shake met wei- eiwit en simpele koolhydraten.

Je realiseert de beste resultaten in combinatie met een hoogwaardig voedingssupplement.

Dat neem je bij voorkeur onmiddellijk na je krachttraining.

Een extra hoeveelheid leucine werkt positief zowel bij jonge, als bij oudere spieren. Nogmaals: Leucine is een essentieel aminozuur

Ook als je op oudere leeftijd meer vet wilt verbranden en verantwoord wilt afvallen, heeft extra leucine wel degelijk zin.

Het gaat hier dan wél over L- leucine, de meest geschikte vorm om onze gezondheid te stimuleren en om gezond af te slanken.

 

Voeding rijk aan leucine en essentiële vetzuren

  • Leucine: is aanwezig in rauw rundvlees, noten, sojabonen, linzen, garnalen, rauwe zalm, salami, eigeel, kikkererwten, geitenmelk, asperges, volkoren rijst, en bonen.
  • Fenylalanine: nodig om de noodzakelijke signalen naar onze hersenen te sturen. Ze zorgen tevens voor de aanmaak van hormonen die je eetlust regelen. Ze zijn vooral terug te vinden in kaas, amandelen, pindanoten en in sesamzaad.
  • Isoleucine: bevordert onze spieren en is onmisbaar voor de aanmaak van hemoglobine of rode bloedlichaampjes. Isoleucine zorgt tevens voor een constante bloedsuikerspiegel. We vinden dit essentiële aminozuur in amandelen en in cashewnoten, in linzen, rogge, kip, en eieren.
  • Lysine: nodig voor de aanmaak van collageen voor een strakke, jonge en glanzende huid en voor de aanmaak van hormonen en enzymen. Kaas, eieren, witte en bruine bonen, aardappelen, melk, vlees, gevogelte zoals kip, konijn en kalkoen en tarwe zijn rijk aan lysine.
  • Methionine: sterk antioxidant dat ons beschermt tegen de vrije radicalen. Deze kunnen ons ziek maken en ons verouderingsproces versnellen en in stand houden. Zaden zoals sesamzaad, kip en kalkoen, melk en harde kazen bevatten methionine.
  • Threonine: nodig voor gezonde hart- en bloedvaten. Stimuleert onze lever, en ons centraal zenuwstelsel en zorgt voor een sterk immuunsysteem. Belangrijke bronnen zijn rundvlees, noten, sojabonen, peulvruchten zoals erwten, linzen en kikkererwten, garnalen, zalm, salami, eigeel, geitenmelk en asperges.
  • Tryptofaan: nodig voor de aanmaak van serotonine of het gelukshormoon. Beïnvloedt onze slaap. Kalkoen, varkensvlees, lijnzaad bananen, en melk bevatten tryptofaan.
  • Valine: zorgt voor extra spieropbouw. We treffen het vooral aan in vlees, zuivel, in granen waaronder tarwe en rogge, in paddenstoelen, soja en in pinda’s.
  • Diabetici en nierpatiënten: moeten bijzonder voorzichtig zijn met bepaalde aminozuren zoals fenylalanine, arginine en valine.

Leucine is een hoogwaardig voedingsupplement wat niet overal verkrijgbaar is. Via onze website kunt u het eenvoudig bestellen:

 

Bestel hier direct Leucine Bestel hier direct Leucine