Koolhydraten wel of juist niet tijdens het Afvallen?

Koolhydraatarme recepten

Koolhydraten en afvallen; Hoe werkt dat nu echt?

Hoe zit dat toch met die koolhydraten. Moet je ze nu wel eten of juist helemaal niet als je wilt afvallen. En: wat is het nut van koolhydraatarme recepten?

Er is bij veel mensen nog steeds veel onduidelijkheid als het gaat om koolhydraten. Daarom proberen we het in het kort zo goed mogelijk uit te leggen.

Wat zijn koolhydraten en heb je ze wel of juist niet nodig en hoe zit dat dan als je op dieet bent en wilt afvallen.

Wat zijn koolhydraten?

“Koolhydraten” is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende soorten suiker, zetmeel en vezels. Alle suikers, alle zetmeel, en sommige soorten vezels zijn koolhydraten.

Je vindt koolhydraten in verschillende soorten voedingsmiddelen zoals brood, aardappelen, pasta en zo’n beetje alle bewerkte voedingsmiddelen in de supermarkt.

Toch kun je ze niet over één kam scheren.

Er zijn twee groepen koolhydraten namelijk:

Enkelvoudige- en  complexe koolhydraten.

vinkje blauwEnkelvoudige koolhydraten

Deze koolhydraten als fructose, dextrose, glucose en sachrose vind je in fruit, melk, honing, en sommige groenten.

Je ziet ze ook terug in bijna alle producten in de supermarkt. Snoep, koek, ijs, gebak en frisdrank zitten vol met enkelvoudige koolhydraten, en je vindt ze in kant-en-klaarproducten, je kent ze wel de pakjes en de zakjes.

Er is binnen de enkelvoudige koolhydraten ook een verschil aan te geven. Er is een verschil tussen de koolhydraten uit fruit en groenten, – in deze enkelvoudige koolhydraten zitten vezels, vitamines en mineralen-, en de enkelvoudige koolhydraten uit snoep, gebak, en de pakjes en de zakjes, in deze koolhydraten zitten geen belangrijke voedingsstoffen. Je lichaam heeft hier geen voordeel aan.

Enkelvoudige koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen en daarna snel weer dalen, zodat je snel weer trek krijgt. Als je hiervoor kiest, neem dan in ieder geval de natuurlijke suikers die in fruit voorkomen.

vinkje blauwComplexe koolhydraten

Deze vind je in graanproducten als volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, havermout etc. aardappelen en groenten.

Deze complexe koolhydraten hebben deze naam omdat het suikers zijn die bestaan uit lange (complexe) ketens van moleculen, dit in tegenstelling tot enkelvoudige variant die kort en simpel zijn qua moleculaire structuur. Deze complexe koolhydraten voorzien je dus voor een lange tijd van energie.

Wat is het Verschil

Het kost je lichaam veel meer moeite om complexe koolhydraten af te breken dan om de enkelvoudige koolhydraten af te breken.

Complexe koolhydraten, de naam zegt het al, zitten complex in elkaar. Het kost je lichaam veel meer energie=calorieën om ze om te zetten in glucose.

De koolhydraten uit je voeding, zowel enkelvoudige als complexe, worden in je spijsverteringskanaal afgebroken en komen uiteindelijk als glucose in je bloed terecht.

Glucose wordt via het bloed vervoerd naar alle delen van je lichaam en dient als brandstof. Daarom is glucose onmisbaar voor het functioneren van je lichaam.

Als het glucosegehalte in je bloed te laag wordt, krijg je honger. Maar….heb je te veel glucose in je bloed, dan wordt het in je lichaam opgeslagen als vet.

Dan maar Koolhydraten schrappen?

Nee! Je hebt echt koolhydraten nodig, maar ook gezonde vetten en eiwitten.

Als je te weinig koolhydraten eet kan dat leiden tot verwarring, duizelingen of een slechte concentratie.

Als je koolhydraten eet kies dan voor de goede, de complexe koolhydraten, die je vindt in volkorenproducten, volkenrijst, en groenten

Het vermijden van koolhydraten is een korte termijn oplossing.

Wil je blijvend werken aan een goede gezondheid en een slank lichaam pas dan je eetgewoontes aan gebruik koolhydraatarme recepten

Wil je meer weten over gezond eten en verantwoord afvallen? Lees dan onze review van het Recepten AfslankPlan.

In dit plan vind je overheerlijke koolhydraatarme recepten voor een snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

 

Glycemische index

De Glycemische index (GI) is een manier om koolhydraten onder te verdelen.

De GI geeft aan hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en daarna als glucose in het bloed terecht komt.

De snelle enkelvoudige koolhydraten hebben een hogere GI waarde dan de langzame complexe koolhydraten.

Over het algemeen lijkt voeding met een lage GI erg op een gezond eetpatroon, deze voedingsmiddelen bestaan uit veel groente, fruit, peulvruchten en volkorenproducten.

 

Koolhydraten en afvallen

Volgens de wet van de thermodynamica gaat energie niet verloren en kan het niet uit het niets ontstaan.

Dit betekent dat je niet zomaar ineens overgewicht hebt zonder dat je daarvoor eerst de benodigde energie consumeert, het is immers het teveel aan energie dat wordt opgeslagen en ervoor zorgt dat je overgewicht kweekt.

Dit betekent dus ook dat je niet zomaar van je overgewicht af komt zonder de overtollig opgeslagen energie aan te spreken.

Het is dus eigenlijk heel simpel, je lichaam zal minder energie moeten consumeren dan dat het verbruikt om echt succesvol te kunnen afvallen.

“hoeveel je eet bepaald of je afvalt, wat je eet bepaald of je het volhoudt”

Afvallen is dus geen kwestie van ‘afvallen met of zonder koolhydraten’.

Het is gewoon een kwestie van de juiste koolhydraten te kiezen en gebruik koolhydraatarme recepten

Eet voornamelijk gecompliceerde koolhydraten! Eventueel wat enkelvoudige koolhydraten, maar dan wel uit fruit en groenten.

Hoe beter je let op je koolhydraat inname, des te meer werk je lichaam heeft om ze af te breken. Daardoor:

vinkje blauwBlijf heb je langer een voldaan gevoel

vinkje blauwBlijven je insulineniveau en bloedsuikerspiegel stabiel

vinkje blauw Daardoor heb je minder last van honger en hongerpieken

vinkje blauwZo verbruikt je lichaam meer calorieën

vinkje blauwWaardoor je lichaam minder koolhydraten omzet in vet

Gezonde Voeding met Koolhydraatarme recepten

Wil jij gezond eten met goede koolhydraten maar ook gezond afvallen zonder hele dure afslankprogramma’s te volgen, kijk dan eens naar het budgetvriendelijke programma van het

Recepten Afslankplan. Naast recepten krijg je meer dan 60 pagina’s waardevolle informatie over eenvoudig en blijvend afvallen. Deze informatie is gebaseerd op ervaringen uit de praktijk.

Wij zijn erg enthousiast over dit afslankplan. Meer dan 52.000 mensen gingen je voor en behaalden hun doel dankzij Het Recepten Afslankplan.

Deze recepten zorgen voor meer vetverlies, zijn gemakkelijk te volgen en klaar te maken en geven je enorm veel energie.

Ik weet zeker dat je veel plezier gaat hebben met dit Recepten Afslankplan en dat het je verder op weg helpt naar een gezond eetpatroon. Met deze recepten kook je jezelf letterlijk naar een gezonder en gelukkiger persoon.

het-recepten-afslankplan

DE VOORDELEN VAN HET RECEPTEN AFSLANKPLAN

  • Je volgt geen dieet, maar een gezond eetpatroon
  • Dit gezonde eetpatroon is makkelijk levenslang vol te houden.
  • Geen jojo effect: de verloren kilo’s blijven definitief weg
  • Geen honger: met het heerlijke Recepten Afslankplan heb je geen honger en hoef je geen calorieën te tellen.
  • Eenvoudig afvallen en vet verbranden: je kunt tot wel 3 kilo per week afvallen
  • Gezonde recepten: in het Recepten Afslankplan vind je veel gezonde koolhydraatarme recepten met alleen natuurlijke en eenvoudig te vinden ingrediënten

 

Recepten Afslankplan