Koolhydraatarm dieet 10 voordelen en 10 nadelen

Koolhydraten

Is dat niet hartstikke uit de mode, een koolhydraatarm dieet? Nee. En dat gaat ook niet gebeuren. Hoewel het aandeel aan hippe koolhydraatarme producten in de supermarkt afneemt, is deze stijl van leven niet meer weg te denken. Het is namelijk een verantwoord dieet dat goed werkt mits juist uitgevoerd. Een koolhydraatarm dieet heeft nadelen maar er zijn ook voordelen aan dit dieet waardoor het voor jou juist wel of juist niet aantrekkelijk kan zijn. Ik heb de tien beste voordelen en de tien grootste nadelen voor je op een rijtje gezet.

 

Koolhydraatarm dieet, de tien grootste voordelen

  1. Het is gezond omdat je lijf minder suikers binnenkrijgt.
  2. Je valt snel en veel af.
  3. Er niets voor nodig behalve je eigen verstand (en doorzettingsvermogen).
  4. Je mag de lekkere dingen blijven eten zoals vlees en zuivel.
  5. Er zijn inmiddels genoeg koolhydraatarme producten die pasta en brood vervangen.
  6. Uit eten gaan is geen probleem want er is geen kok die het dieet niet kent.
  7. Met al die koolhydraatarme recepten is het eigenlijk alleen maar leuk.
  8. Omdat mensen ermee bekend zijn is het gemakkelijker volhouden en uitleggen.
  9. Daaag suikerpieken! Je hebt geen suikers meer nodig om je goed te voelen.
  10. Daaag vreetbuien. Jij hebt al snel geen trek meer in zoet.

 

De tien grootste nadelen van een koolhydraatarm dieet

  1. Het is ongezond. Huh het was toch gezond? Laat me dit uitleggen.
  2. Je mag geen brood. Wat eet je nu voor ontbijt? En lunch? En bij de soep?
  3. Er zitten te weinig vezels in een koolhydraatarm dieet en dat is nadelig voor je spijsvertering. Op den duur kun je zo geen afvalstoffen meer lozen en die stapelen zich dan op. Moet je niet aan denken.
  4. Koolhydraatarme voeding is rijk aan dierlijke vetten. Daar worden je lever en darmen niet blij van.
  5. Een koolhydraatarm leven is rijk aan eiwitrijke recepten. Daar worden je nieren niet blij van.
  6. Je mag geen cakejes, snoep, drop en Haribo meer.
  7. Het gevaar is dat je snel veel te weinig essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik hoef toch niet uit te leggen wat een tekort aan vitamines, mineralen, voedingsstoffen en/of sporenelementen met je lichaam doet op den duur?
  8. Alcohol heeft geen plaats in dit dieet. En nee, ook geen gedestilleerde dranken. Foei!
  9. Nasi, stamppot, pannenkoeken, brood, het Nederlandse voedselpatroon staat ver af van een koolhydraatarm voedselpatroon. Je hebt een behoorlijk portie discipline nodig om het vol te houden.
  10. Vier maanden weinig koolhydraten en daarna opeens twee dagen (Kerst) bijna alleen maar koolhydraten. Wat denk je dat je lichaam dan denkt? Jojo!

 

Koolhydraatarm leven is weggelegd voor mensen met doorzettingsvermogen, discipline en karakter. Tja, of voor mensen die gewoon niet van suiker houden. Die hebben geluk. In ieder geval is het alleen verantwoord als je genoeg vezels binnenkrijgt en zorgt voor supplementen met de essentiële vitamines en mineralen.

Vlees is welkom in een koolhydraatarm dieet | Gezond Afvallen Voor Iedereen