Juiste voeding tegen ongezonde cholesterol

Juiste voeding tegen ongezonde cholesterol

Welke voeding moet je eten tegen ongezonde cholesterol

Wat is de invloed van cholesterol?  Iedereen weet dat een te hoog cholesterolgehalte een nadelige invloed heeft op onze gezondheid en heel wat levensbedreigende aandoeningen veroorzaakt met hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes en kanker op kop.

 

 

40% Nederlanders hebben te hoge cholesterolwaarden

40% Nederlanders hebben te hoge cholesterolwaarden

We weten het en toch doen we er bitter weinig aan om dit te voorkomen.

Maar liefst vier op tien landgenoten kampt met te hoge cholesterolwaarden in hun bloed, en dat is slechts het topje van de ijsberg.

Velen lopen immers rond met te hoge cholesterol zonder het zelf te beseffen.

De symptomen manifesteren zich immers meestal als het te laat is. Je kan nochtans zélf veel doen je slechte cholesterol te verlagen en ook zo te houden.

Geef je lichaam een boost door gezond te eten met gezonde én evenwichtige voeding

 

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een witte en vetachtige stof die van nature in je lichaam voorkomt. We hebben goede HDL- cholesterol nodig om ons lichaam naar behoren te laten functioneren.

Ons lichaam heeft deze goede cholesterol nodig voor de aanmaak van bijvoorbeeld vitamine D en hormonen. Zonder deze cholesterol kunnen we zelfs onmogelijk overleven.

Goede en slechte, dus ongezonde cholesterol

De ene soort cholesterol is dus duidelijk de andere niet. Naast de goede cholesterol die onmisbaar is voor onze gezondheid, bestaat er dus ook een slechte soort ongezonde cholesterol.

Cholesterol veroorzaakt pas gezondheidsproblemen wanneer we teveel slechte cholesterol in ons bloed hebben.

Die slechte ongezonde cholesterol veroorzaakt vetophopingen in je hart en bloedvaten, en dat verhoogt uiteraard je risico op ernstige hart- en vaatziekten.

Er bestaan dus twee soorten cholesterol, goede (HDL) en slechte (LDL) cholesterol, beiden met een specifieke rol.

HDL en LDL

Goede of HDL- cholesterol voert het teveel aan cholesterol af naar je lever. Van daaruit gaat het richting darmstelsel, waar het daarna uit je lichaam verdwijnt.

Slechte of LDL- cholesterol daarentegen brengt de cholesterol naar verschillende organen van je lichaam.

Een te hoog gehalte aan slechte ongezonde cholesterol zet zich vast tegen de wanden van je bloedvaten.

Op termijn kunnen deze daardoor dichtslibben, waardoor het bloed er veel moeilijker kan passeren.

Dat zorgt voor een verminderde doorbloeding van je lichaamsweefsels, op termijn verantwoordelijk voor allerlei chronische aandoeningen als hartkramp, en pijnlijke benen bij het stappen.

In ergere gevallen kan een bloedvat plots worden afgesloten. Dat ligt dan aan de basis van een hartinfarct of een hersentrombose. Dat alles maakt dus voldoende duidelijk dat een gezonde cholesterolspiegel levensbelangrijk is.

  • Goede HDL- cholesterol: voert het teveel aan cholesterol in het bloed af naar je lever, die er op zijn beurt voor zorgt dat deze cholesterol tot in je darmen geraakt en wordt verwijderd. Dat zuivert je aders. Hoe hoger deze HDL-cholesterol, hoe beter voor je gezondheid.
  • Slechte LDL ongezonde cholesterol: haalt de cholesterol uit je lever en voert deze via je bloedbaan naar je lichaamscellen. LDL-cholesterol zet zich gemakkelijk af tegen je vaatwanden, waardoor deze vernauwen. Dit proces verhoogt je risico op hoge bloeddruk en op op hart- en vaatziekten.

Naast onverzadigde vetten is zijn ook roken en overgewicht belangrijke oorzaken van een te hoog gehalte slechte cholesterol, dat echter ook erfelijk bepaald kan zijn.

 

Lever speelt hoofdrol

Je lever speelt in dit proces een hoofdrol en is verantwoordelijk voor de aanmaak van cholesterol. Je neemt daarnaast ook cholesterol op uit je voeding.

Maar een gezonde voeding is niet voldoende om je gezonde cholesterol op peil te houden en de ongezonde zoveel mogelijk te beperken. Daar is even goed voldoende lichaamsbeweging voor nodig.

Te veel verzadigde vetten en transvet (de ongezonde vetten) stimuleren de aanmaak van cholesterol door je lever.

Vervang daarom bij voorkeur alle verzadigde vetten en transvetten in je voeding door gezonde en dus onverzadigde vetten. Dat is de meest efficiënte manier om je slechte cholesterol te verlagen en op een gezond niveau te houden.

Niet alle vetten zijn slecht, sommige vetzuren zijn belangrijk voor onze gezondheid en gewicht.

 

Cholesterolarm dieet

Een cholesterolarm dieet bestaat onverzadigde vetten, dit terwijl je verzadigde vetten zoveel mogelijk beperkt. Deze laatsten zorgen immers voor een verhoging van je slechte cholesterol.

Verzadigde vetten vind je vooral in dierlijke producten als spek, worst, en charcuterie, in allerlei zuivelproducten als volle melk, boter en kaas.

Bewerkte en kant- en- klare voedingsmiddelen en taarten, koeken en gebak bevatten op hun beurt veel verzadigde vetten.

Enkele plantaardige producten zijn eveneens rijk aan deze verzadigde vetten. Hierbij behoren zéker palmolie en kokosvet.

Onverzadigde vetten daarentegen verlagen het cholesterolgehalte in je bloed. Ze hebben een positief effect op je gezondheid.

Voornaamste leveranciers van deze onverzadigde vetten zijn olijfolie, dieet vet, dieetmargarine, dieet halvarine, pindanootjes en alle vette vissoorten waaronder paling, zalm, sardines, makreel en haring.

Nu je snapt waarom je je cholesterol in goede conditie moet zien te houden zal ik hieronder de tien toppers bespreken om daarvoor te zorgen.

Als je deze voedingsmiddelen gaat toevoegen aan je dagelijks menu, laat dan wel de suikers, zoetigheid, snelle koolhydraten, tarwe, gefrituurde producten en bewerkt voedingsmiddelen zoveel mogelijk staan maar dat zal je inmiddels duidelijk zijn.

Tien tips voor cholesterolarme voeding

  1. Vlees: eet nooit méér dan honderd gram vlees per dag. Geef de voorkeur aan magere vleessoorten als gevogelte, konijn, allerlei wildsoorten, mager rundvlees, varken of kalfsvlees en magere charcuterie. Beperk orgaanvlees tot éénmaal per veertien dagen.
  2. Vis: hoort minstens tweemaal per week op je menu.
  3. Kaas: beperk het gebruik van kaas met méér dan dertig procent vetgehalte.
  4. Groenten: eet minstens tweehonderd gram groenten per dag.
  5. Fruit: eet dagelijks minstens twee stukken fruit en vermijd zoveel mogelijk kokosnoot.
  6. Brood: kies voor volkoren brood en beperk het gebruik van koffiekoeken en croissants.
  7. Boter en olie: smeer dieetmargarine of halvarine op je brood en gebruik olijfolie of dieet vet voor de bereiding van je warme maaltijden. Aanraders zijn hier olijfolie, koolzaadolie, aardnotenolie, maïsolie, en zonnebloemolie.
  8. Zuivelproducten: ga voor uitsluitend magere zuivel.
  9. Gefrituurde gerechten: beperken tot één keer per week.
  10. Sauzen: vervang alle sauzen door light vinaigrettes.Beperk je zoutgebruik en drink nooit méér dan twee glazen alcohol per dag.

 

Vijfjaarlijkse controle

Het gevaarlijke aan teveel slechte cholesterol in je bloed is dat er weinig of geen symptomen zijn die daarop wijzen.

Je kan zich perfect gezond voelen ook al is je concentratie aan slechte cholesterol in je bloed erg hoog.

Wetenschappers waarschuwen daar voor en raden je dan ook aan minstens iedere vijf jaar je cholesterolgehalte in je bloed te laten controleren via een eenvoudige bloedtest.

 

Wat kun je zelf doen?

Het verlagen van de gevolgen van een hoog cholesterol zoals bijvoorbeeld de kans op hart en vaatziekten doe je door je beweegpatroon, je algehele levensstijl en je voedingspatroon op de volgende manier aan te passen:

  • Je beweegpatroon kun je verbeteren door dagelijks minimaal 30 minuten te lopen of te fietsen. Zorg in ieder geval dat je meer beweegt en kies een sport die bij je past.
  • Je algehele levensstijl verbeteren doe je door te zorgen voor voldoende slaap en minder stress in je leven.
  • Je voedingspatroon verbeteren doe je door minder snelle koolhydraten (denk aan suiker en granen) te eten en meer gezonde vetten en eiwitten te eten/drinken.

 

Neem je verantwoordelijkheid

Heb jij een te hoog cholesterol verander dan je voeding en overleg met je arts hoe je je statines kunt afbouwen.

Neem je eigen verantwoordelijkheid: het gaat om jouw gezondheid, jouw vitaliteit en jouw leven!

Met voeding kan je lekker veel variëren. Kleine verschillende mentale aanpassingen daarmee maken, met als prettig neveneffect dat deze gewoonten spontaan veranderen.

Hierdoor ga je op een automatische, natuurlijke en gezonde manier afslanken, zonder dat je het gevoel hebt dat je aan het lijnen bent. 

50 gratis recepten

Zoek je inspiratie van lekkere recepten – zonder ongezonde cholesterol – om lekker te eten en gezond af te vallen?

Ontvang GRATIS 50 recepten die eenvoudig in te passen zijn in je eetpatroon.

Het boek bevat 5 recepten voor het ontbijt, maar liefs 20 recepten voor de lunch en het diner.
Als toetje zijn er 5 recepten voor snacks
(ja, ook die mag je eten).

Al deze recepten zijn een compleet overzicht van alle maaltijden en tussendoortjes om de dag gezond door te komen.

En: die jou helpen om af te vallen, want het zijn dieetrecepten.
 
Het boek is tijdelijk helemaal gratis (normaal €14,95) en een geschenk aan jou.
Klik op onderstaande button, vul je mailadres in en je krijgt het direct gemaild.
Als bonus ontvang je twee extra rapporten met een verrassend inhoud.
Ook gratis…