Wat is lekkere gezonde voeding?Wat is lekkere gezonde voeding? Uit welke bestandsdelen bestaat gezonde voeding? En waarvoor zijn deze bestandsdelen zo belangrijk voor ons dagelijks eten en drinken?

Eten en drinken geeft ons energie. Energie om te werken, studeren, sporten en te ontspannen.  De mate van energie wordt officieel uitgedrukt in kiloJoule (kJ), maar bekender is het aantal calorieën. Mannen hebben gemiddeld 2500 kcal per dag nodig en vrouwen gemiddeld 2000 kcal. Elke maaltijd moet in ieder geval koolhydraten, eiwitten en vetten bevatten, want die geven energie.  Ongeveer 20% van alle energie gaat naar onze hersenen. Nodig om ons prachtig gemaakte lichaam goed te laten werken. Dag en nacht, want ze zijn altijd aan het werk.

 

Onze hersenen zijn 24/7 aan het werk

 

Zeven jaar langer leven

Een gezonde lifestyle en bijbehorende lekkere gezonde voeding is belangrijk omdat onderzoek in 2017 heeft aangetoond dat we maar liefs zeven jaar langer leven. Het Duitse Max Planck Institute for Demographic Research heeft twee jaar lang de levensstijl van ruim 14.000 mensen bestudeerd. Mensen die nooit hebben gerookt, minder dan 14 glazen alcohol per week drinken en een BMI (Body Mass Index) lager dan 30, leven gemiddeld 7 jaar langer. Een prettig bijkomstigheid is dat je je beter voelt en meer energie hebt. Maar ja, een BMI onder de 30…

 

Zeven jaar langer leven

 

In lekkere gezonde voeding zitten alle 7 basiselementen

Om gezond af te vallen is het belangrijk te weten uit welke onderdelen ons voedsel bestaat. Met deze kennis kan je in de supermarkt snel de verschillende bestandsdelen scannen op de verpakte voedingsmiddelen voordat je het koopt. Deze bestandsdelen worden per 100 gram genoemd of als ADH per 100 gram. Dit laatste is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid en is een percentage.  Bijvoorbeeld 12% vet in een product van 300 gram is 3 x 12% = 36% van de ADH.

Bouwstoffen

Onze voeding bestaat uit zeven basis elementen. Deze bouwstoffen komen in de ene voeding gevarieerd voor, in de andere minder. Een alledaags voorbeeld is eiwit wat veel voorkomt in vlees, brood en melk ( in combinatie met koolhydraten).  Op deze pagina worden de zeven belangrijkste voedsel onderdelen toegelicht en welke functie het heeft voor ons lichaam.

  • eiwitten,
  • koolhydraten,
  • mineralen,
  • vetten,
  • vezels,
  • vitaminen
  • water

Bij elke bouwstof worden voorbeelden gegeven in welk voedsel het voorkomt en een knop die doorverwijst naar een pagina met een overzicht van artikelen met informatie en verschillende recepten. Het zijn allemaal praktische recepten voor lekkere gezonde voeding. Veelal worden daarin vers producten gebruikt om zelf heerlijke en gezonde maaltijden of tussendoortjes te maken.

 

Eiwitten

eiwitten onderdeel van lekkere gezonde voeding

Eiwit of proteïne is een belangrijke voedingsstof en zijn bouwstoffen voor spieren en weefsel als ons zenuwstelsel, botten, hormonen, en. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten, beide komen in heel veel voedingsproducten voor. Sommige zijn rijk aan eiwit, zoals granen (brood, pasta), noten (amandelen en cashewnoten) en zuivelproducten. Kaas bevat veel eiwitten. Kwark is een goede tweede en levert bijna 3 x zoveel eitwit als melk, vandaar dat sporters veel kwark eten. Kwark op zichzelf is niet zoveel aan, maar in  combinatie met fruit is het een lekkere hap.

Breek de dag, tik een eitje

Eieren eten is de manier om lekker snel veel eiwit naar binnen te krijgen, want het eigeel van eieren bevat het meeste eiwit. Maar overdrijf niet, 3 eieren per week is genoeg, want het eigeel bevat veel ongezonde cholesterol en teveel is niet ook weer niet gezond. Dierlijke eiwitten komen – naast de genoemde zuivelproducten – ook voor in vlees en niet te vergeten vis.

 

Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over eiwitten Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over eiwitten

 

 

Vetten

Eten zonder vet bestaat niet. Er zijn twee soorten vetten: onverzadigde- en verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn berucht en veroorzaken een hoog cholesterol gehalte. Een hoge cholesterol is een risico factor hart-en vaatziekte. Onverzadigde vetten verlagen juist het cholesterol gehalte en een belangrijk ingrediënt voor lekkere gezonde voeding. De vetten worden door het lichaam opgenomen nadat het in de darm gesplitst met hulp van de gal en alvleesklier. Maaltijden met vet verbrandende voeding doen je gezond afvallen!

 

Bekijk onze informatie over (on)gezonde vetten Bekijk onze informatie over (on)gezonde vetten

 

 

Vezels

Vezels

Vezels komen in veel voedingsproducten voor. Denk daarbij groente, aardappelen, brood, granen, peulvruchten, maar ook noten en fruit. Vezels verbetert de stoelgang en levert de mensen weinig energie op. Door de langzame vertering geven vezels en relatief lang verzadigd gevoel. Perfect voor het gezond afvallen dus. En om over appels en peren te spreken: die bevatten ook vezels. Wil je je honger stillen? Appel of peer met schil en al naar binnen werken!

 

Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over vezels Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over vezels

 

 

Koolhydraten

Koolhydraten

Voor hardlopers zoals Dafne Schippers en andere duursporters zijn koolhydraten de belangrijkste bron van energie. Waarom? Omdat ze op effectieve manier energie leveren, meer als vetten en eiwitten. Ze zijn de grootste energiebron, bij het afvallen moet je hier mee rekening mee houden. Veel mensen volgen een koolhydraatarm dieet om af te vallen, maar dat is niet verstandig. Je wordt er futloos van en daardoor niet lang vol te houden. Het is beter om dan de dagelijkse beweging te verhogen. Koolhydraten kom voor in veel fruit (banaan, kiwi) en groente (doperwten!), graanproducten en aardappels.

 

Bekijk onze lekkere gezonde recepten met koolhydraten Bekijk onze lekkere gezonde recepten met koolhydraten

 

 

Mineralen

Mineralen

In groente en fruit zitten veel mineralen (en vitamines). Ondanks dat kleine hoeveelheden zijn, zijn ze o zo belangrijk voor ons lichaam  De bekendste is calcium is nodig voor goede botten en ons gebit. Aan het eind van de puberteit is de calciumhoeveelheid in botweefsel het grootst. Daarna daalt het langzaam. Veel oudere hebben botontkalking door te weinig calcium inname. Het zit vooral in zuivelproducten en vitamine D helpt bij de opname in ons mooie lichaam.

Nog meer mineralen

Zink is eveneens een mineraal en zorgt voor gezonde botten en dat ons haar mooi en gezond blijft. Het komt in veel producten voor (vlees, vis, zuivel, graan en peulvruchten). Na zink komt ijzer, belangrijk voor de rode bloedcellen waar het in opgeslagen wordt. Jodium is belangrijk voor schildklier en zit in zeevis, zeewier (!) en eieren. Een andere mineraal is magnesium en die doet alles. Het is nodig voor de botopbouw, lichaamseiwitten en overdracht van prikkels in de spieren en zenuwbanen. Magnesium zit in veel voedingsmiddelen, zoals groente, granen, vlees en zuivelproducten. Tekort leidt tot spierkrampen en moeheid en te vaak diarree.

 

Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over mineralen Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over mineralen

 

 

Vitaminen

Er zijn veel stoffen die de naam vitamines hebben: A, B, C, D, E en K. Ze komen in kleine hoeveelheden in ons eten en drinken voor en zijn keihard nodig om ons lekker te voelen en gezond te zijn. Vitaminen zijn nodig voor de groei en ontwikkeling, maar ze leveren geen energie. Het lichaam kan zelf geen vitamines aanmaken (allen D), alleen gezonde voeding kan daarbij helpen. Tijdens het bereiden van eten gaan vitamines vaak verloren, dus kook groente niet te lang en en geperste sinaasappel bevat minder Vitamine C. In totaal zijn er 13 verschillende vitamines en is de basis voor lekkere gezonde voeding.

 

Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over vitamines Bekijk onze lekkere gezonde recepten en informatie over vitamines

 

Lekkere gezonde voeding

Ons dagelijkse voeding mogen we gezond noemen als het de 7 basiselementen bevat. Het teveel/tekort van het ene heeft vaak een negatieve effect en werkt niet echt stimulerend. Gezond kan prima lekker zijn, vandaar dat wij op deze site informatie geven over lekkere gezonde voeding.
Daarnaast kennen we de verleidingen van snacks. Het snoepen van tussendoortjes en stillen van de ‘lekkere trek’. Het is soms moeilijk er vanaf te blijven en zeggen we: ‘Nog één koekje, dan begin ik‘. Download gratis ons rapport met praktisch tips om er mee om te gaan.