Hormoondieet; Hoe werkt het hormoondieet

Hormoondieet

Ons lichaam zit vol met hormonen. Hormonen zorgen dagelijks voor veel verschillende processen in ons lichaam.

Wat veel mensen niet weten is dat hormonen een hele belangrijke rol spelen bij de gezondheid maar ook bij gewichtsbeheersing.

 

Hormonen voorspellen ons gewicht

Zo zijn het bijvoorbeeld jouw hormonen die bepalen waar in jouw lichaam het vet wordt opgeslagen.

Het zijn ook je hormonen die bepalen waar je dik wordt. Dat kan zijn op je buik maar ook op je billen of je benen.

Zo verklaren onze hormonen waarom de een wél en de ander géén aanleg heeft om dikker te worden.

Als je hormonen niet in balans zijn kun je te maken krijgen met verschillende gezondheidsproblemen en zo ook met overgewicht.

Bij het hormoondieet is het de bedoeling dat je je hormonen weer met elkaar in evenwicht brengt.

Hoe werkt het hormoondieet

Het hormoondieet is een dieet dat zich voornamelijk richt op mensen die veel willen afvallen.

Ons lichaam telt maar liefst tweehonderd verschillende hormonen die er samen voor zorgen dat alle processen in het lichaam goed verlopen.

Bij het hormoondieet gaat de meeste aandacht naar die hormonen die een rechtstreekse invloed hebben op onze vetverbranding.

Twee hormonen die bij het hormoondieet een belangrijke rol spelen zijn serotine en insuline. Dit zijn de belangrijkste pijlers van het hormoondieet. Deze twee hormonen zijn namelijk bepalend bij het dikker worden.

Naast insuline en serotine zijn ook het groeihormoon, leptine, ghreline en cortisol belangrijk voor onze gezondheid en ons lichaamsgewicht.

Insuline zet de suikers uit onze voeding om in glucose.

Het hormoon insuline speelt een belangrijke rol in ons lichaam en in het hormoondieet.
Insuline regelt namelijk de glucose-stofwisseling, maar speelt ook een rol bij de vetstofwisseling.

De cellen in ons lichaam gebruiken glucose als brandstof en als je erg van zoetigheid houd of als je verslaafd bent aan suiker, dan kan je lichaam het teveel suiker moeilijk verwerken.

Een deel wordt door de lever afgebroken, maar het andere deel, het overschot aan suiker wordt als vet opgeslagen in je spieren en in de rest van je lichaamsweefsels.

Hoe meer insuline in je bloed, hoe minder vet je verbrandt, en dat maakt het afvallen lastig. Om de aanmaak van insuline zoveel mogelijk te beperken is het verstandig zo gezond mogelijk te eten. Je eet naast eiwitrijke voeding, veel groenten en fruit, samen met veel voedingsvezels. En: probeer suikervrij te eten.

Serotine maakt gelukkig

Serotine maakt gelukkig

Serotine geeft je een blij gevoel. Serotine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd.
Mensen met overgewicht hebben vrijwel geen serotine in hun lichaam.

Uit onderzoek blijkt dat veel vrouwen die aan obesitas leiden, een tekort hebben van dit gelukshormoon. Gelukkige mensen snoepen minder. Mensen die last hebben van depressies of slecht slapen hebben ook een tekort aan serotine.

Voeding die de aanmaak van het gelukshormoon serotine stimuleert ; pure chocolade (niet méér dan 20 gram per dag), melk, brood, exotisch fruit, pruimen, kaas, sesamzaad, en schaaldieren.

Basisregels voor het hormoondieet

  •  zorg dat je geen honger hebt
  • eet natuurlijke producten en kies voor biologisch
  • eet voldoende eiwitten
  • eet koolhydraten met mate
  • eet voldoende vetten
  • eet vis, vlees en gevogelte

Vermijd snelle koolhydraten. Deze snelle enkelvoudige koolhydraten worden in je lichaam razendsnel omgezet in suiker. Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je meer buikvet opslaat.

Het hormoondieet zorgt voor evenwicht en legt uit hoe je dit kunt voorkomen. Het is in ieder geval erg belangrijk om te zorgen voor een goede bloedsuikerspiegel.

Als buikvet verliezen belangrijk voor je is, maar je ook in gewicht wilt afvallen is het heel belangrijk om op je voeding te letten. Daar is echt de grootste winst te behalen.

Lees de etiketten op de verpakking.

Let bij het boodschappen doen eens op de etiketten op de verpakking. Vaak zie je dat suiker niet als suiker genoemd. Ander benamingen en omschrijvingen voor suiker zijn bijvoorbeeld sacharose, natuurlijke vruchtsuikers, maisstroop, fructosestroop, glucose-fructosestroop, dextrose, gemodificeerd maïszetmeel e.d. Tips voor suikervrij eten zijn ook te vinden op onze website.

Hormoondieet recepten

Als je hormonen flink uit balans zijn of je hebt een flink overgewicht dan is het hormoondieet wellicht iets voor jou. Je zult wel goed gemotiveerd moeten zijn om dit dieet vol te kunnen houden.

Ook zal een bloedonderzoek moeten aantonen welke hormonen, in welke mate, in het lichaam voorkomen. Aan de hand van dit onderzoek wordt het hormoondieet opgesteld.

Er zijn veel regels waar je je aan moet houden bij het hormoondieet.

Misschien vind je het ingewikkeld om dit zelf uit te gaan zoeken? Er zijn veel receptenboeken op de markt waarin gezond eten maar ook gezond afvallen belangrijk zijn.

Een effectief voorbeeld is het Paleo Lifestyle recepten boek die je ontvangt bij het Paleo Lifestyle programma van Wendy Mijnheer. Deze recepten zijn niet alleen koolhydraatarm (waarmee je dus weinig insuline aanmaakt), maar zorgen ook nog eens voor een optimale vetverbranding.

Voor wie is het hormoondieet geschikt?

Het hormoondieet is een heel succesvol dieet voor mensen die van nature veel overgewicht hebben maar ook voor mensen met obesitas. Voel je je daarbij ook nog eens futloos, moe en ongelukkig, dan zou je bijzonder veel baat kunnen hebben bij dit dieet.

Als je geen overgewicht hebt en alleen maar een paar kilo wilt afvallen, dan kun je beter op zoek gaan naar een ander dieet. Want dan zijn er snellere opties, zoals een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet. Ben je zwanger of nog in de groei (onder de 18)? Volg het hormoondieet dan absoluut niet. Het laatste wat je dan wilt is je hormonen in de war schoppen.

Hormonen en vetverbranding

Naast insuline en serotonine zijn er nog een paar hormonen die belangrijk zijn voor de vetverbranding en je lichaamsgewicht:

  • Het groeihormoon: Hoe hoger de concentratie van het groeihormoon, hoe meer vet je verbrandt en des te makkelijker je afvalt. Bij een tekort aan groeihormoon ben je extra prikkelbaar, vermoeidheid en futloos gevoel. Roken, alcohol en cafeine verstoren de productie van het groeihormoon. Deze hormonen zijn vooral te vinden in vlees, vis, tomaten, citrusvruchten, brood, melkproducten en in schaaldieren (oesters, garnalen, en mosselen).
  • Leptine: zorgt voor een vol gevoel en onderdrukt zo je eetlust. Je zal dus van zelf minder eten, meer vet verbranden en daardoor makkelijker afvallen
  • Ghreline: regelt je eetlust en stuurt een signaal naar je hersenen dat het tijd is om te eten
  • Cortisol: ook wel stresshormoon genoemd, regelt niet alleen je vetverbranding, maar ook je immuunsysteem, en natuurlijk stressniveau in je lichaam. Een hoge concentratie aan cortisol zorgt voor minder spieren en meer vet. Teveel cortisol is een van de oorzaken van overgewicht

Blijvende Oplossing van Wendy Mijnheer

wendy mijnheer paleo coachIs het voor jou belangrijk om gewicht te verliezen en wil je vet verbranden zonder jezelf uithongeren of te jojoën kies dan voor een blijvende en gezonde oplossing.

Het Paleo Lifestyle programma van Wendy Mijnheer is zo’n oplossing.

Het programma duurt 7 weken, waarbij je elke week een nieuw onderdeel ontvangt met video’s, documenten en direct toepasbare tips

Dit programma zorgt voor meer vetverlies, zijn gemakkelijk te volgen en klaar te maken en geven je enorm veel energie.

Ik weet zeker dat je veel plezier gaat hebben aan dit boek en dat het je verder op weg helpt naar een gezond eetpatroon. Met dit programma kook je jezelf letterlijk naar een gezonder en gelukkiger persoon.

Ben je om welke reden dan ook niet 100% blij met het programma? Tot 60 dagen na je aankoop kun je op ieder moment je geld terug vragen. Zonder lastige vragen ontvang je binnen een paar werkdagen direct je geld terug. Alles dat je tot dan toe hebt gedownload mag je houden. Geen probleem!

Paleo Lifestyle programma

 

 

 

direct bestellen