Het glutenvrij dieet als afval trend

Een glutenvrij dieet volgen is een trend geworden. Steeds meer mensen claimen coeliakie te hebben. De vraag naar glutenvrije producten in supermarkten en restaurants stijgt nog steeds. De eens zo gevreesde glutenallergie lijkt nu onze beste vriend. Hoe kan dit? Wat zijn gluten en is het wel zo gezond om geen gluten te eten?

Wat zijn gluten?

Gluten komen voor in graanproducten. Het is een eiwitten mengsel dat van nature voorkomt in tarwe, gerst en rogge. Je kunt gluten daarom tegenkomen in alles wat van die granen gemaakt is. Niet alleen in pasta, brood en gebak maar het kan ook in soep, saus en bewerkte vleeswaren zitten. Haver, boekweit en quinoa zijn glutenvrije granen. Maar omdat granen vaker met elkaar in aanraking komen, kan het zijn dat ook deze graansoorten gluten zijn gaan bevatten. Als een product volledig glutenvrij is dan staat dat altijd aangeven op het etiket.

Glutenvrij dieet als afval trend

De trend gezond eten zonder gluten is een verlenging van de trend koolhydraatarm eten. Brood, pasta en graanproducten kan je in een koolhydraatarm dieet weinig tot niet eten. Samen met deze afval trend zijn de begrippen coeliakie en glutenintolerantie normaal geworden. Men begrijpt wat het inhoudt en vindt het niet meer vreemd. Dit resulteert in een algeheel misbruik van de term coeliakie in de horeca. Het is hip om een boekweitpannenkoek te bestellen. En wat is dan makkelijker om simpelweg te zeggen dat je geen gluten mag eten? Tot grote ergernis van koks en horecapersoneel groeit de glutenvrij trend nog steeds. Ik ben daar niet verbaasd over. Het werkt namelijk prima als je wilt afvallen.

Glutenvrij afvallen, is dat gezond?

Gluten bevatten veel vezels, ijzer, vitamine B1, jodium en foliumzuur. Deze micronutriënten zijn zeer belangrijk voor een goede spijsvertering, weerstand en transport van bloed en vitamines. Glutenvrij afvallen kan gelijk staan aan gezond eten en blijvend afvallen mits je deze nutriënten via andere voedingsmiddelen of supplementen binnenkrijgt.

Wil je met een glutenvrij dieet afvallen? Volg dan deze 5 tips op:

  1. Eet voldoende bonen, zilvervliesrijst, boekweit, peulvruchten, verse groente en fruit ter aanvulling van vezels, ijzer, vitamines B en foliumzuur. Foliumzuur zit trouwens ook in lever en vleesproducten maar dat is ook weer niet gezond.
  2. Een voedingssupplement ter voorkoming van tekorten vind ik een heel goed idee als je een glutenvrij dieet wilt gaan volgen.
  3. Als je geen coeliakie hebt, wees dan niet te moeilijk als je uit eten gaat. Kies een salade of iets anders waar sowieso geen gluten inzitten.
  4. Glutenvrij brood kan best lekker zijn maar is gemaakt als broodvervanger voor mensen die geen brood kunnen eten. Als je niet allergisch bent voor gluten dan raad ik je aan om heel af en toe te genieten van een zuurdesem of volkorenbroodje.
  5. Gezond en blijvend afvallen met een glutenvrij dieet kan alleen als je ook de andere gezondheidsregels in acht neemt. Slechts geen gluten meer eten, lost natuurlijk niks op. Lees hier aanvullende afvaltips.

Afvallen met een glutenvrij dieet | Gezond Afvallen Voor Iedereen