Goede Voornemens en Afvallen

Goede Voornemens en Afvallen

Goede voornemens en afvallen en hoe het dit jaar wel lukt

Het jaar 2017 is al weer bijna afgelopen, de dagen worden korter, en we denken na over het afgelopen jaar. Wat ging er goed en wat willen we anders doen in het nieuwe jaar? En dan als vanzelf komt dat lijstje met goede voornemens in je op.

Afvallen en gezonder eten staat samen met stoppen met roken al jaren bovenaan het lijstje van goede voornemens voor het nieuwe jaar.

Afvallen vraagt net als veel goede voornemens veel motivatie en doorzettingsvermogen, maar als je er echt voor gaat, lukt het jou ook om gezond af te vallen door het hebben van gezond afvallen plan!

 

Onderzoek

ING Economisch BureauUit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat maar liefst vier op de vijf Nederlanders het nieuwe jaar beginnen met goede voornemens en dat bijna iedereen ervan overtuigd is dat die nieuwe plannen het leven zullen verbeteren. Maar wat komt er eigenlijk terecht van al die goede voornemens?

Terugval

In het ING onderzoek kwam duidelijk naar voren dat afvallen erg moeilijk is. De belangrijkste oorzaak is het ontbreken van een plan. Het klinkt te simpel om waar te zijn, maar mensen hebben geen gezond afvallen plan. Gewoon beginnen.

Volgens de onderzoekers weegt maar liefst 95 procent van de mensen met goede voornemens al snel weer evenveel of zelfs meer dan op 1 januari. En dat terwijl 78 procent van de afvallers zich van tevoren nog een goede kans gaf om kilo’s kwijt te raken.

De terugval is bij de meeste mensen al na één week. Dat afvallen jaar in jaar uit op de eerste plaats in de lijst van goede voornemens staat is niet zo verrassend. We worden met z’n allen steeds dikker. 

Begin jaren tachtig was een kwart van de Nederlanders te dik, nu blijkt dat bijna de helft te zijn.

 

De terugval is bij de meeste mensen al na één week

 

Niet te moeilijk

Om teleurstelling te voorkomen moet je het jezelf niet zo moeilijk maken. Psychologen adviseren dan ook om goede voornemens zo concreet mogelijk te maken, maak bijvoorbeeld een gezond afvallen plan.

Wil je op een gezonde manier afvallen dan betekent dat 0,5 tot 1 kilo per week afvallen gecombineerd met een lifestyle die je ook op de langere termijn kunt volhouden! Ga dus niet vier weken shaken en crashdiëten en vijf dagen per week naar de sportschool om daarna weer stoppen met sporten en gewoon te gaan eten met alle gevolgen van dien. Maak een stappenplan door niet gewoontes aan te leren. Bij thuiskomt een appel eten als je lekkere trek heb of andere gezonde tussendoortjes. Mogelijkheden genoeg!

 

Maak een SMARTIE Gezond Afvallen Plan

Smartie doelen in een Gezond Afvallen Plan

Veel mensen die willen beginnen met afvallen beginnen vaak zonder echt een plan te hebben. Hierdoor verlies je snel de motivatie. Als er al doelen worden geformuleerd zijn ze vaak te vaag en te simpel. Om succesvol af te vallen moet je proberen je doelen zoveel mogelijk SMART te maken.

Wat zijn SMART-doelen in een gezond afvallen plan?

SMART(IE) is een Engelse afkorting en de meeste termen zijn direct te vertalen naar het Nederlands. Vaak voeg ik de letters ‘IE’ er aan toe:

 

  • Specific of Specifiek. Een concrete, waarneembare actie, gedrag of doel, door het stellen van Wat, Wie, Waar, Wanneer en Waarom vragen? Maak je resultaat duidelijk en concreet voor jezelf.
  • Measurable of Meetbaar. Hoe weet je dat het doel of resultaat bereikt is? Kun je het meten wat er af is? Wanneer is je resultaat bereikt, ontwikkel een manier om je vorderingen bij te houden. Wil je meer conditie opbouwen, doen dan regelmatig een conditietest.
  • Accepted of geAccepteerd (dus niet acceptabel!). Is het verwachte resultaat geaccepteerd door de jezelf of partner? Wil je je lifestyle aanpassen? Ga er dan ook voor en doe wat nodig is.
  • Realistic of Realistisch. Is je doel haalbaar? Ga de uitdaging aan met jezelf. Stel jezelf doelen die haalbaar zijn. Kies niet voor het onmogelijke!
  • Time Related of Tijdgebonden. Wanneer starten we, wanneer zijn we klaar en is het resultaat bereikt? De begindatum hoeft natuurlijk niet 1 januari te zijn, het hele jaar door kun je immers een goed voornemen hebben.
  • Inspiring of inspirerend. Is het positief geformuleerd? Krijg je er energie van?
  • Engaging of innemend, aantrekkelijk of plezierig. Is het te bereiken doel een aantrekkelijk vooruitzicht? Ben jij degene die het behalen van het doel mogelijk maakt?

 

SMART is denken in concrete resultaten en niet in activiteiten.

 

Structureel afvallen

Wil je echt gewicht verliezen dan is het van belang om structureel iets te veranderen aan de hoeveelheid energie. Met energie bedoelen we dan de energie die je binnenkrijgt via je voeding maar ook de energie die je verbrandt door gezond te bewegen.

Voeding bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit samen levert energie voor je lichaam, het is je brandstof voor ons prachtige lichaam.

De energiebehoefte voor iedereen ligt verschillend. Een volwassen vrouw, zoals ik, die vooral zittend werk heeft, heeft een energiebehoefte van rond de 2000 kcal.

De truc is: neem simpele maatregelen om iets minder te eten. Een mooie woordspeling om te onthouden is om de woorden van planmatig los van elkaar te schrijven: Plan-matig-eten. Zorg wel dat je alle voedingsstoffen die je nodig hebt binnen krijgt. Daarna zorg je voor voldoende en gezonde beweging.

Wil je ondersteuning om op een simpele en structurele manier te eten, een manier van eten die je alles geeft wat je nodig hebt en waarbij je ook nog eens snel EN gezond kunt afvallen?

Lees dan eens verder op de website van Katja Callens.  Haar concept is volledig gericht op je lifestyle planmatig aan te passen. Dat vindt je terug in de naam van haar product: Mentale Dieet Plan (MDP). Structureel en zonder jojo effecten je gewicht in balans houden. Zij legt je uit hoe je met een gezond afvallen plan lekker kan eten een blijvend slank lichaam kunt krijgen.

Een goed voornemen om een gezond afvallen plan in het nieuwe jaar met het Mentale Dieet Plan? In ieder geval een

Een gezond 2018 toegewenst!