Eetbuien? Wat kun je doen?

 Eetbuien? Wat kun je doen?7 tips tegen eetbuien

Heb jij ook last van Eetbuien ?

Eetbuien, je kent het vast wel. Je doet steeds je best en let je goed op wat je eet, en dan voel je in een keer die enorme drang naar lekker eten opkomen.

Je trekt de kasten open en voor je het weet prop je je helemaal vol met alle eten dat je tegenkomt en lekker vindt.

Daarna… ja dan voel je je vreselijk. Waarom heb je je weer laten gaan en toegegeven aan die (vr)eetbui.

Wat zou je nu kunnen doen om te zorgen dat je niet steeds in de verleiding komt om je koelkast te plunderen en je keukenkastje leeg te eten. Eetbuien? Wat kun je doen? Wij in dit artikel geven 7 tips tegen eetbuien.

 

Wat is een eetbui?

Wat is precies een eetbui? Een eetbui is de drang naar iets eetbaars, iets zoets of iets vets, wat dat maakt meestal dat niet zoveel uit.

Mensen die last hebben van eetbuien eten vaak heel veel achter elkaar.

Vaak zelfs tot ze er misselijk van worden.

Deze drang naar eten is meestal moeilijk tegen te gaan.

Toch kun je door een gezond voedingspatroon te volgen leren om je eetgewoontes in je dagelijkse lifestyle onder controle te krijgen.

Zo leer bijvoorbeeld ook dat je “gezond” kunt snacken.

Gezonde tussendoortjes zijn een prima manier om eetbuien tegen te gaan.

Meer weten? Download het gratis rapport ‘10 krachtige tips voor gezonde tussendoortjes

 

Eten door emotie

Eten door emotie

Toch blijkt het vaak moeilijk te zijn om te stoppen met eten zelfs al als je vol zit.

Er is meestal niet eens sprake van echte honger, maar van lekkere trek.

Soms wordt trek in eten aangewakkerd door gevoelens als stress, verveling, verdriet, angst of eenzaamheid.

Je gaat eten om jezelf te troosten, en soms kan dit uitmonden in een eetbui.

Hier kun je weer schuldgevoelens krijgen die er dan vervolgens weer voor zorgen dat je jezelf nog meer wilt gaan troosten met eten.

Op deze manier ontstaat een negatieve vicieuze cirkel.

En als je door veel eetbuien dikker wordt, kan dit negatieve gevoelens veroorzaken waardoor die negatieve spiraal alleen maar groter wordt.

 

Eetbuien in de avond

Het meest lastig zijn toch wel de eetbuien in de avond.

Je bent klaar met je dagelijkse bezigheden, zit eindelijk lekker ontspannen op de bank en dan krijg je ineens zin in iets “lekkers”.

Omdat je niets meer omhanden hebt kun je het idee en de gedachte aan eten vaak niet van je afzetten en dan gaat het mis.

Toch maar een koekje wordt een heel pak koekjes en een bakje chips wordt voor je het weet een hele zak.

 

7 tips tegen eetbuien

We geven hieronder 7 tips tegen eetbuien. Praktisch tips die je echt helpen. We beginnen met de lifestyle aanpassing: op tijd slapen…

vinkje blauwOp tijd naar Bed

Hoe later je naar bed gaat en hoe meer energie je verbruikt, hoe groter de kans op eetbuien.

De oplossing is simpel: ga op tijd naar bed.

De volgende dag ben je fit en uitgerust en trots op jezelf.

Wist je trouwens dat een Canadees onderzoeksteam heeft aangetoond dat te kort slapen kan leiden tot gewichtstoename.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de kortslapers meer kans hebben tot gewichtstoename dan de categorie met normale slapers.

vinkje blauwAfleiding

Ga iets doen, zoek afleiding als je een eetbui voelt aankomen.

Doe een spelletje, lees een boek, maak een puzzel, ga met de hond een blokje om.

Het maakt niet uit wat je doet, als je maar zorgt dat je bezig bent en afleiding zoekt zodat je niet de hele tijd aan eten denkt.

vinkje blauwWater

Water drinken helpt tegen een hongergevoel. 

Neem een groot glas water en drink bij ieder kopje koffie of thee ook een glas water.

Je zult merken dat je echt vol zit en minder behoefte hebt aan eten. Dit is ook de basis in het water dieet.

Pas op met alcohol. Alcohol bevat niet alleen veel calorieën maar de verleiding om bij een glaasje wijn iets lekkers te nemen wordt ook groter. Drink in ieder geval water bij een glas wijn en maak dit een standaard onderdeel van je lifestyle.

vinkje blauwAf en toe iets lekkers

Als je te streng bent voor jezelf en je van jezelf nooit eens iets lekkers mag eten, dan kan daar ook een eetbui uit voortkomen.

Als je iets niet mag, wil je het extra graag.

Trakteer jezelf af en toe met iets lekkers en geniet daarvan.

Haal kleine verpakkingen in huis van eten waarvan jij echt kunt genieten.

Trakteer jezelf hier af en toe op en de kans dat de drang naar eetbuien in ieder geval een beetje afneemt is dan zeker groot!

vinkje blauw

Gezond Eetpatroon

Probeer je te focussen op een aantal gezonde maaltijden per dag. Je zorgt dan voor structuur, en je hebt minder honger. Voor een gezond eetpatroon, lees dan onze artikel over 4 tips om gezonder te eten.

vinkje blauw

Sporten en bewegen

Als je een  eetbui voelt opkomen kom dan in beweging! Ga een stuk wandelen, ga een rondje hardlopen, ga fietsen etc.

Laat al die gedachtes aan eten en die gevechten in je hoofd los en richt je even helemaal op fysieke inspanning.

Dit geeft je rust in je hoofd en kan ervoor zorgen dat een eetbui uiteindelijk minder is of overgaat.

vinkje blauw

Uitzoeken

Zoek uit waarom je eet.

Probeer voor jezelf uit te zoeken wat bij jou eetbuien triggert.

Vraag je af ‘waarom’ en zoek uit om welke redenen je precies eet.

Veel mensen hebben last van eetbuien omdat ze zich bijvoorbeeld verdrietig, eenzaam of depressief voelen.

Kom uit je comfortzone en vraag, als dat nodig is om hulp!

 

Planning en Structuur

Naast deze 7 tips van eetbuien moet je nog iets weten. Vaak komen eetbuien voor als je weinig te doen hebt en wanneer je geen contact hebt met andere mensen.

Leer bij jezelf het patroon te herkennen van momenten waarop bij jou de eetbui vaak voor komt.

Probeer voor die momenten structuur aan te brengen. Je kunt bijvoorbeeld verschillende activiteiten plannen.

Begin ook met het plannen in je lifestyle van een gezond eetpatroon met voldoende gezonde tussendoortjes zodat je geen honger gevoel krijgt.

Volg daarom vooral geen crash dieet.

Extra tip naast de 7 tips tegen eetbuien

Een van 7 tips tegen eetbuien is te letten op je eetpatroon. Met gezonde maaltijden kun je meer variëren in je dagelijkse eetpatroon.

Wanneer je verschillende kleine mentale aanpassingen in je eetpatroon maakt, verbeter je spontaan deze gewoonten. Een positieve winst.

Hierdoor ga je op een automatische, natuurlijke en gezonde manier afslanken, zonder dat je het gevoel hebt dat je aan het lijnen bent. 
50 gratis recepten

Zoek je inspiratie van lekkere recepten om lekker te eten en gezond af te vallen?

Ontvang GRATIS 50 recepten die eenvoudig in te passen zijn in je eetpatroon.

Het boek bevat 5 recepten voor het ontbijt, maar liefs 20 recepten voor de lunch en het diner.
Als toetje zijn er 5 recepten voor snacks (ja, ook die mag je eten).

Al deze recepten zijn een compleet overzicht van alle maaltijden en tussendoortjes om de dag gezond door te komen.

En: die jou helpen om af te vallen,  want het zijn dieetrecepten.
 
Het boek is tijdelijk helemaal gratis (normaal €14,95) en een geschenk aan jou.
Klik op onderstaande button, vul je mailadres in en je krijgt het direct gemaild.
Als bonus ontvang je twee extra rapporten met een verrassend inhoud.
Ook gratis…
 
 
 

Je hebt ongetwijfeld op veel manieren geprobeerd om je doel te bereiken.

En er zal echt een moment komen dat je om kunt gaan met je eetbuien en dat je ze kunt weerstaan. Ik hoop dat de 7 tips tegen eetbuien je stap verder gaan brengen.

Dit geeft je een positief en sterk gevoel.

Probeer die positieve gevoelens vast te houden en wees trots op jezelf!