Gezond eten is volop in de belangstelling. Dagelijks kijken we massaal naar kookprogramma’s op tv en lezen we boeken en blogs over gezonde voeding. Op internet volgen we vlogs van fitte girls. 

Gezond afvallen plan bestaat uit twee delen. Deel I gaat over de kracht van gezond eten

Een Gezond Afvallen Plan bestaat uit twee onderdelen, gezonde voeding en gezond bewegen. In de vorige pagina heb jij twee strategieën geleerd om te gebruiken voor het planmatig afvallen:

  1. Het verhogen van bestaand gedrag: van onregelmatig een lekkere appel eten veranderden naar standaard na het sporten (in plaat van een Snicker of zo…) 
  2. Als/dan strategie. Als je thuis komt van je werk of school, dan eet je een stuk fruit

Op deze pagina ga jij planmatig afvallen inzetten door gezond eten en op de volgende pagina op gebied van bewegen.
We beginnen met je dagelijkse maaltijden en daarna hoe om te gaan met de verleidelijke snacks en ongezonde tussendoortjes.

 

I. Gezonde voeding

Weet wat je eet. Daar begint het mee om de verleidingen te weerstaan.
Overal ligt voedsel zoals snacks en tussendoortjes voor het grijpen. Op het station, sportkantine (ja, ook daar), school en werk worden we verleid door de heerlijke geuren van kroketten. en de friet. Vergeet niet de snoepautomaat die een paar meter verderop staat.  

Suiker en cocaïne zijn verslavend

Ook het in gewone eten en drinken zitten verleidingen, maar die zijn minder zichtbaar. Zo is suiker is een van de vele boosdoeners van het aankomen. In veel producten zit snelle suikers, daar ben ik wel van geschrokken. Onbewust vraagt je lichaam er steeds om. Het is verslavend.
Uit onderzoek blijkt dat suiker net zo verslavend is als cocaïne.
Sommige zeggen zelfs 7 x meer verslavend als cocaïne.

Confronterend dat je lifestyle zo onbewust wordt gemanipuleerd…

Gezonde maaltijden zijn essentieel

Ons dagelijks eten heeft voornamelijk bestandsdelen van koolhydraten, eiwitten en vitaminen.  
De beste maaltijden zijn altijd op basis van gezonde voeding en essentieel in planmatig afvallen
Gezond eten levert je energie voor jouw dagelijkse activiteiten en die moet je niet overslaan. 
De belangrijkste maaltijd van de dag is niet de avondmaaltijd, maar het ontbijt.

Behoor jij bij de ruim 20% van de Nederlanders die geen ontbijt eet en alleen een bak koffie als ontbijt naar binnen gooit? 
Dat is ongezond met risico op gebied van ‘snaaien’ en het groeien in de ongewenste kilo’s. 
Er zijn veel artikelen en recepten op onze website te vinden over gezonde maaltijden

Zoek je nog meer inspiratie voor gezonde maaltijden en heb je liever een compleet boek? Vraag het gratis 45 pagina’s teellende boek aan met 50 recepten aan van Katja Callens.

50 gratis receptenDeze 50 recepten zijn eenvoudig in te passen in je eetpatroon.

Het boek bevat 5 recepten voor het ontbijt, maar liefs 20 recepten voor de lunch en het diner.
Als toetje zijn er 5 recepten voor snacks (ja, ook die mag je eten).
Al deze recepten zijn een compleet overzicht van alle maaltijden en tussendoortjes om de dag gezond door te komen.
En: die jou helpen om af te vallen,  want het zijn dieetrecepten.
 
Klik op onderstaande button, vul je mailadres in en je krijgt het direct gemaild.
 
 

 

Doe er je voordeel mee, bepaal voor jezelf wat je wilt veranderen tijdens je maaltijden in het planmatig afvallen. O ja, vergeet niet te genieten van gezond eten!  De combinatie gezond en lekker kan prima samen gaan!

 

“Ontbijt als een keizer, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar.”

 

Planmatig afvallen met een dieetlijst voor gezond eten

Uit onderzoek blijkt dat ruim 45% van de Nederlanders weleens een dieet heeft gevolgd. De kilo’s vliegen er dan af, maar na het stoppen zit die kilo’s er zo weer aan, plus een bonus. Toch hebben we een dieetlijst. Diëten kan zinvol zijn voor een specifiek doel (trouwen, na bevalling) maar die zijn vaak niet blijvend. Onze dieetlijst is niet een specifiek dieet, maar een lijst van artikelen met recepten waarbij alleen maar puur en gezond voedsel wordt gebruikt. Dus geen pilletjes of poeders. Op basis van gezonde voeding zijn dit aanpassingen in je eetpatroon die je helpen bij het planmatig afvallen en die nog lekker zijn ook. Je kunt er voor kiezen een aantal recepten op te nemen in je Gezond Afvallen Plan. Laat je daarbij ook inspireren door de gratis 50 recepten van Katja Callens (zie boven) om een snelle start te maken.

De als/dan aanpak voor maaltijden in je Gezond Afvallen Plan

  • We zijn allemaal druk. De fastfoodindustrie speelt daar slim op in. Wees slimmer. Kook in het weekend wat langer en maak meerdere gezonde maaltijden voor die week.
  • In Amerika is alles huge (heel erg groot). Ook de hoeveelheden voeding. Dat is in Nederland inmiddels gemeengoed aan het worden. Genoeg is genoeg. Breek een stukje chocolade af van de reep van 30 cm in keuken en laat de rest in de koelkast.
  • Eet bewust. Gedachteloos 3 glazen rose opdrinken, de koekjes in de auto. Allemaal voorbeelden van die 95% automatisch gedrag. Breng je aandacht naar je maaltijd. Ga langzamer eten. Want als we snel eten, eten we meer (calorieën) en voelen we ons minder verzadigd blijkt uit onderzoek.
  • Maak gebruik van lekkere en gezonde recepten. Eet meer groente, granen, fruit en bak in olijfolie. Gezond eten is matig zijn met zout.  Gebruik meer de gezonde smaakmakers zoals kruiden.

 

In mijn Gezond Afvallen Plan had ik opgenomen om te stoppen met vruchtensappen, frisdrank, koekjes en gebak bij de koffie. Alternatief? Water, thee. Heerlijk!
Na twee maanden was ik 5 kilogram lichter.

 

De als/dan strategie voor tussendoortjes

De verleidingen kan je weerstaan door het eten te vervangen voor iets anders. Ga je sporten en daarna de kantine in? Stop een banaan in je sporttas en loop die snoepautomaat voorbij. Sta je veel op het perron? Eet een appel en laat dat saucijzenbroodje lekker liggen.
Met deze als/dan strategie als onderdeel van het planmatig afvallen bedenk voor jezelf wat jij gaat eten in bepaalde situaties.
Er zijn legio alternatieven en ga over op (deze website voorbeelden van) gezonde tussendoortjes.
Je kan ook een gratis rapport downloaden met 10 lifestyle tips voor Gezond Tussendoortjes.

Maak voor jezelf een lijst van situaties waarin je als/dan strategie kan toepassen. Hieronder een aantal voorbeelden van planmatig afvallen:

  • Als ik thuiskom dan eet/drink ik nu …. (fruit, thee)
  • Als op mijn werk/school ga lunchen dan eet
  • Als ik de deur uit gaan, dan neem ik <fruit> mee in mijn tas

Op de vorige pagina was er ook sprake om frequentie van bestaand gedrag te verhogen. Stel, je bent gek op appels, gebruik dit dan in de als/dan strategie.
Zet voor jezelf op een rij welk gezond eten, fruit en drank je al regelmatig nuttig of waar je gek op bent en maak het onderdeel van je GAP.

 

De kracht van gezond eten

Gezond eten met de als/dan strategie als onderdeel van planmatig afvallen

 

Veel fabrieksproducten met snelle suikers houden je lichaam voor de gek. Door je onbewust eetgedrag krijg je wel calorieën binnen die niet de essentiële gezonde voedingsstoffen bevatten die je lichaam wel nodig heeft.

Met bovenstaande informatie en strategieën kun je deel I van jouw Gezond Afvallen plan concreet maken. Ga aan de slag met gezonde maaltijden en gezonde tussendoortjes en maak het planmatig afvallen concreet. Dan krijg je de juiste voedingsstoffen binnen dan zul je zien dat je gaat afvallen. Ter inspiratie een voorbeeld van planmatig afvallen:

  • Ontbijt: Yoghurt met muesli en fruit (verse aardbeien)
  • Tussendoortje: Een banaan
  • Lunch: boekweitcrackers of rijstwafels belegt met hartig beleg, zoals avocado, tuinkers, humus, gerookte zalm, een gekookt ei of gewoon pindakaas.
  • Tussendoortje: Fruit: appel, peer of en soep kan ook
  • Diner: Dit kan met een ananas dieet, maar ook een omelet met broccoli en spinazie met zalm en kiemen
  • Toetje: stukje (pure) chocolade als dat je passie is
  • Als je van je werk komt dan eet ik een xxx
  • Als ik terugkom van intensief sporten (squash, hardlopen) dan xxx

 

Voor deel I kun je aan de slag, nu op weg naar deel II: Gezond bewegen. De als/dan strategie kun je ook inzetten om meer te gaan bewegen. Aan die pagina wordt gewerkt!

Volgende Pagina: Gezond bewegen Plan

 


 

Voorgaande lessen bekijken?