Clean Food is niet perse gezond

Als clean eater eet je geen geraffineerde suikers, geen gluten, geen zuivel en ook en onbewerkt voedsel (clean food). Dat klinkt heel gezond en in principe is dat het ook wel. In principe? Zit hier een addertje onder het gras? Ik leg het je uit!

Wat is Clean Food?

Clean Food is schoon eten. Zuiver en biologisch eten dat onbewerkt is. Dus zonder conserveringsmiddelen en bestrijdingsmiddelen. Het clean dieet claimt dat je je fitter, energieker en mentaal sterker gaat voelen als je clean eat. Gewichtsklachten, hoofdpijn, lichamelijke ongemakken verdwijnen als je dit dieet jouw levensstijl maakt. En heerlijk eerlijk, ik geloof dat dat ook zo is. Maar dan moet je het wel goed doen.

Clean Food is niet perse gezond

Het gevaar van Clean Food

Op zich is er niets mis met gezonder willen leven. Het gevaar is wel dat mensen soms luisteren naar de verkeerde informatie van ongeschoolde mensen. Hierdoor dénken mensen vaak dat zij gezonder gaan leven terwijl dat in feite niet zo is. Ze eten bepaalde voedingsmiddelen niet meer omdat ze ervan uit gaan dat het slecht is. Echter een vervanging van de goede stoffen uit deze middelen is er vaak niet. Er kunnen zo tekorten worden opgebouwd die ongemerkt ongemakken en ziektes creëren. Dat is zeer onwenselijk. Ik probeer dit begrip wat duidelijk uit te leggen door middel van een voorbeeld.

 

Het calcium gevaar

Een voorbeeld! In Groot-Brittannië is het clean dieet hip onder jonge mensen tussen de 18 en 24. Een groot deel van hen drinkt geen zuivel meer. In deze leeftijdscategorie kan dat een probleem zijn omdat ze minder calcium binnenkrijgen. Hierdoor kunnen zij op latere leeftijd botproblemen krijgen als osteoporose. Het vervelende is dat dit pas op de lange termijn merkbaar is. Het is dus erg belangrijk dat deze mensen die informatie ook hebben zodat zij op een andere manier calcium tot hun kunnen nemen. Bedenk wel, dit is slechts één voorbeeld. Dit geldt uiteraard ook voor andere mineralen en vitamines waar ongemerkt een tekort van kan worden opgebouwd.

Vitamine en calcium

Calcium zit in noten, peulvruchten en groente. Met name bladgroente en kool is rijk aan calcium. Eet je voldoende van deze voedingsmiddelen dan krijg je ook automatisch genoeg magnesium binnen. Dat is belangrijk voor de juiste verhouding van calcium ten opzichte van magnesium in je lichaam. Magnesium en calcium werken samen en kunnen niet zonder elkaar. Zorg daarnaast dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt want dat bevordert de opname van calcium.

 

Is Clean Eating een slecht idee?

Nee! Clean Eating is een goed idee. Maar doe het veilig en goed. Laat je voorlichten door de juiste onderbouwde bronnen en neem niet zomaar iets van iemand aan. Het helpt door zelf het één en ander over je lichaam te weten en leren. Ook best logisch toch, dat je weet wat eten met je lijf doet? Tenslotte moet je er je hele leven mee.

 

Eat Clean en veilig met deze 7 tips:

  1. Eet rechtstreeks uit de natuur.
  2. Lees de ingrediëntenlijst als je iets koopt dat verpakt is.
  3. Kook zelf zodat je weet wat je eet.
  4. Probeer altijd weer iets anders te koken. Eet gevarieerd zodat je van alles wat binnenkrijgt.
  5. Boycot geen enkel voedingsmiddel volledig. Eet van alles iets en van niets teveel.
  6. Ga voor kwalitatief voedsel. Daarmee bedoel ik de nutriënten. Laat magere opties staan. Die zijn meer bewerkt en minder voedend.
  7. Slik je dagelijkse dosis supplementen, een Multivitamine en vitamine C. Zo weet je zeker dat jouw lichaam nooit iets tekort komt.

Een calcium tekort door het Clean Dieet?