Buikvet Verliezen in 2 Stappen

Dikke buik

Buikvet verliezen is moeilijk en vaak is minder eten niet genoeg om er vanaf te komen. Sommige mensen die gezond eten vallen zelfs helemaal niet af.

De boosdoener? Grote kans dat je hormonen uit balans zijn en dat je cortisol hormoon verhoogd is.

Tijd voor actie! Want buikvet is erg ongezond.

Teveel buikvet is, zoals je waarschijnlijk wel weet, een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht.

Ook wordt teveel buikvet in verband gebracht met aandoeningen als een verhoogd cholesterol, een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes.

Leer in dit artikel over buikvet verliezen door je cortisol hormoon te verlagen.

 

Twee Soorten Buikvet

 

Iedereen heeft 2 soorten vet, het onderhuids vet en orgaanvet. Zelfs mensen die heel veel sporten, slank zijn mét een sixpack, hebben deze twee soorten vet.

  • Onderhuids vet is het vet tussen je huid en je spieren. Je kunt het vast pakken en het voelt zacht, dit zijn bijvoorbeeld je ‘zwembandjes’.
  • Orgaanvet is het vet rond belangrijke organen zoals je hart, longen, maag en lever. Dit vet, ofwel visceraal vet zie je van buitenaf niet maar is daarom niet minder schadelijk. Visceraal vet nestelt zich namelijk rondom je vitale organen en kan zo de functie van deze organen bemoeilijken.

 

Oorzaak Buikvet

 

Als je meer calorieën eet dan je verbrandt word je dik, je lichaam slaat het teveel aan ‘brandstof’ op in vet.

Waar vet in je lichaam wordt opgeslagen is van veel factoren afhankelijk en deels genetisch bepaald. Ook maakt de een meer buikvet aan dan de ander.

Hormonen zijn belangrijk als het gaat om de opslag van vet. Met name het hormoon cortisol speelt hierbij een rol.

Cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, is actief bij zowel bij mannen als vrouwen en wordt aangemaakt in tijden van stress.

Dit kan mentale stress zijn, maar ook stress uit voeding zoals suikers en ongezonde vetten. Hoe meer stress, hoe meer cortisol wordt aangemaakt.

 

 Cortisol Verlagen = Buikvet Verliezen

 

Onderzoekers van de Yale Universiteit hebben ontdekt dat hoe hoger de cortisolwaarde in je bloed is, hoe meer vet en vooral buikvet je lichaam opslaat.

Verder verhoogt cortisol je eetlust, waardoor je waarschijnlijk nog meer gaat eten.

Andere nadelige effecten van een hoog cortisol zijn bijvoorbeeld het verliezen van spiermassa, het verminderen van de botdichtheid, maar ook negatieve stemming en een verlaging van je libido.

 

Buikvet Verliezen in 2 stappen

 

Buikvet Verliezen; stap 1

Als buikvet verliezen belangrijk voor je is, maar je ook in gewicht wilt afvallen is het heel belangrijk om op je voeding te letten. Daar is echt de grootste winst te behalen.

Goede voeding bestaat voor  vooral uit groenten en fruit, goede koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten.

Vermijd snelle koolhydraten. Deze snelle enkelvoudige koolhydraten worden in je lichaam razendsnel omgezet in suiker. Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je meer buikvet gaat opslaan.

Enkelvoudige koolhydraten zijn te vinden in bewerkte voedingsmiddelen, dus eigenlijk alles in een pakje of een zakje waar vaak suiker aan toegevoegd is.

Lees de etiketten op de verpakking, meestal staat suiker niet als suiker genoemd, veel vaker vind je omschrijvingen als sacharose, natuurlijke vruchtsuikers, maisstroop, fructosestroop, glucose-fructosestroop, dextrose, gemodificeerd maïszetmeel e.d.

Je lichaam heeft wel koolhydraten nodig, de complexe koolhydraten, zij vormen geen probleem. Je eet dus wel koolhydraten, maar alleen van de juiste soort.

 

Samengevat kun je koolhydraten dus verdelen in 2 groepen:

  • Complexe koolhydraten: deze koolhydraten eet je wel. Je vindt ze bijvoorbeeld in quinoa, fruit, groente, noten, pitten, zaden, bruine rijst, zoete aardappel en havermout.
  • Enkelvoudige koolhydraten: deze koolhydraten eet je niet. Je vindt ze in suiker koek, snoep, gebak, brood, pasta, witte rijst, aardappelen, frisdranken en vruchtensappen uit pak.

 

Naast groente, fruit en de juiste koolhydraten eet je gezonde eiwitten en vetten.

  • Eiwitten:
    – Eieren; liefst biologisch
    – Vlees: kip, gevogelte, rund, lam, varken, etc.
    – Vis: zalm, haring, sardientjes, makreel, paling en kabeljauw
    – Bonen: zwarte-, bruine- en kidneybonen
  • Vetten:
    – Extra vierge olijfolie
    – Kokosolie
    – Palmolie

 

Hoe kun je je maaltijd makkelijk aanpassen, enkele voorbeelden;

  • Brood en ontbijtgranen voor je ontbijt vervang je door bijvoorbeeld: havermout met amandelmelk en blauwe bessen of pannenkoekjes Banaan-Ei
  • Brood als lunch vervangen door: een lekkere salade met stukjes avocado, nootjes, tomaatjes, komkommer, spinazie en een gekookt eitje of een groene smoothie
  • Frisdrank vervangen door: water met limoen of citroen.

 

 

Buikvet verliezen; stap 2

 

We hebben gezien dat het als eerste belangrijk is om wat aan je voeding te doen. Daarnaast zijn er nog een paar zaken die belangrijk zijn bij het verlagen van de cortisolwaardes.

  • Verminder mentale stress
    Angst, spanningen en stress zorgen voor extra aanmaak van het stresshormoon cortisol. Zorg voor voldoende ontspanning en rust. Las korte pauzes in op je werk en let op je ademhaling.
  • Meer Bewegen
    Bewegen is goed maar overdrijf het niet. Een goede workout mag niet langer dan drie kwartier duren. Als je training langer dan een uur duurt zal je testosteronnivo dalen en je cortisolwaarde stijgen. Een korte intensieve krachttraining van een kwartier kan beter zijn dan een uur joggen.
  • Goede nachtrust
    Gemiddeld hebben mensen acht uur slaap per nacht nodig, tussen zeven en negen uur per nacht is normaal. Nachtrust en Cortisol hebben direct invloed op elkaar. Slecht slapen en onvoldoende nachtrust stimuleert je bijnierschors en zal je Cortisol te verhogen.

 

Buikvet verliezen; zorg voor de goede combinatie

Afvallen is niet makkelijk laat staan buikvet verliezen!

Toch is buikvet verliezen zeker mogelijk. Je moet alleen even weten HOE!

We weten allemaal dat sporten met de juiste manier van eten de beste combinatie is en daardoor goede resultaten geeft.

Je kunt je daarbij laten ondersteunen door een afslankprogramma.

Er zijn natuurlijk al ontzettend veel afslankprogramma’s en er komen er elke dag meer bij.

Een van de grootste problemen met heel veel “gezond eten” programma’s is niet dat ze niet werken, maar wel dat ze vaak zoveel tijd kosten, zeker als je van nature aanleg hebt om aan te komen en je snel aan de slag wilt.

Er helemaal zeker niets mis is met het aanleren van een gezonde levensstijl, sterker nog, dat is op de lange termijn een must, maar er zijn ook veel andere dingen die je kunt doen om te zorgen om extra (buik)vet te verliezen, iedere dag weer!

Het nieuwe programma van Mark van Oosterwijck is zo’n programma. Het leert je hoe je snel, blijvend én op een gezonde manier vet verliest zonder jezelf te pijnigen tijdens dit proces.

Buikvet verliezen is echt mogelijk!

Het programma van Mark is voor mannen en vrouwen die wel de discipline hebben om te sporten én gezond te eten, maar ondanks alle inspanning veel moeite hebben met het verlagen van hun vetpercentage, buikvet verliezen dus!

Wil jij ook op een gezonde manier afvallen en buikvet verliezen? Lees dan even verder op de site van Mark van Oosterwijck of klik op onderstaande button! Bij zijn programma Vet Verliezen 1.0 krijg je nu tijdelijk het boek FitChef met 100 gezonde recepten kado!

buik vetverliezen