Broodvervangers; Wat eet je dan?

Broodvervangers; Wat eet je dan in plaat van brood?

Broodvervangers; maar wat eet je dan wel?

Wij Nederlanders zijn nogal verknocht aan onze boterham.

We zijn zo gewend aan ons ‘dagelijks’ brood waardoor we het lastig vinden om iets anders te moeten verzinnen.

In brood zitten veel snelle koolhydraten die we liever niet eten. We worden daar niet alleen dik van, maar die snelle (suiker) koolhydraten zijn ook niet gezond.

Brood kun je dus beter laten staan! Op zoek naar Broodvervangers! Maar wat eet je dan wel? En: is brood te vervangen?

 

Eten zonder Brood

Broodloos eten is al een tijdje een echte gezondheidshype.

We weten dat we zonder brood sneller afvallen, en we weten ook dat brood vooral vult, weinig voedingsstoffen bevat en veel (snelle) koolhydraten.

Goed….maar wat eten we dan? Hoe vervangen we ons geliefde brood?

Bij een gemiddeld eetpatroon bestaat meer dan 70% van de calorieën die je eet uit koolhydraten.

Door koolhydraten te vermijden kun je dus eenvoudig afvallen.

Maar het is wel belangrijk dat je het energieniveau in je lichaam op een andere manier aanvult.

Met de recepten en de tips op deze pagina kun je op een eenvoudige manier afvallen door middel van het vermijden van brood en te kiezen voor deze lekkere en makkelijke broodvervangers.

We vervangen brood door voeding met meer voedingsstoffen.

Geef jezelf wel de tijd om te wennen aan een ander voedingspatroon.

Je kunt niet zomaar ineens compleet anders gaan eten. Leer wennen aan het idee dat je iets anders eet dan brood.

Ontdek welke recepten voor jou makkelijk, snel maar ook lekker zijn en probeer ook regelmatig nieuwe broodvervangers uit.

 

Eet genoeg!

Zorg dat je voldoende eet.

Een salade van komkommer en tomaat met een scheutje olijfolie klinkt leuk en gezond maar daarop hou je het niet lang vol.

Kies voor broodvervangers met voldoende gezonde vetten en eiwitten, dit zorgt voor vol gevoel.

En je mag natuurlijk best koolhydraten eten zolang je maar kiest voor de goede complexe koolhydraten.

Om ervoor te zorgen dat je met een goed gevulde maag de dag doorkomt hebben we een aantal gezonde broodvervangers voor je.

 

Avocado-Banaan Smoothie

Smoothies zijn erg populair.

Ze zijn makkelijk en snel te maken! Lekker als ontbijt of gewoon als gezond tussendoortje.

Met een groene smoothie krijg je op een simpele manier veel groente en fruit binnen en je kunt er allerlei extra’s aan toevoegen.

Mijn favoriete groene smoothie is de avocado- spinazie-banaan smoothie.

Ingrediënten:

vinkje blauw1 avocado

vinkje blauw1 banaan

vinkje blauw150 gr verse spinazie

vinkje blauw2 glazen water

Doe alles in de blender en meng het goed door elkaar heen. Zelf vind ik een koude smoothie erg lekker.

Ik gebruik daarom ijskoud water en bevroren banaan.

Voor meer smoothie recepten raden we het Smoothie Afslankplan  Heerlijke recepten van sapjes en smoothies die je gezondheid een boost geven. Wil je de review over het Smoothie Afslankplan lezen, klik dan Hier

Groene Wrap

Als je meer groente wilt eten is dit echt een uitkomst.

Je maakt je wrap van sla. Een groene wrap is snel en makkelijk klaar te maken en je kunt het eenvoudig meenemen.

Neem een krop sla en breek er voorzichtig de grote bladeren af. Houd ze wel heel want deze grote sla bladeren gebruik je als wrap.

Daarna besmeer je de bladeren met bijvoorbeeld kruidenkaas of humus.

Als vulling gebruik je bijvoorbeeld komkommer, puntpaprika, gebakken champignons, gegrilde aubergine of courgette, taugé en tuinkers.

Na deze groente basis vul je de met mozarella, geitenkaas of fetta. Hou je meer van vis, kies dan voor zalm, tonijn, garnalen of een andere vis naar keuze.

Als je voorkeur uitgaat naar vlees, neem dan magere vleeswaren zoals kipfilet.

Daarna rol je de groene wrap voorzichtig op en gebruik je een satéprikker om te zorgen dat je wrap dicht blijft zitten.
Zoals je ziet kun je eindeloos variëren met groene wraps. Wees creatief en laat je fantasie de vrije loop.

Ingewikkeld? Nee, helemaal niet.

Deze broodvervangers zijn makkelijk te maken. Wees creatief: Varieer en eet niet altijd hetzelfde.

Heb je iets gevonden dat bevalt, prima – maar wissel dat af met andere dingen die jou óók bevallen.

Voor inspiratie en lekkere gezonde recepten kun je ook even kijken op de site van Katja Callens.

In haar ’50 heerlijke recepten of af te slanken’ vind je overheerlijke recepten voor  een snelle vetverbranding met blijvend resultaat. 

Terug naar het brood;

Havermout

Terug van weggeweest. Havermout. Voor mij een van de lekkerste broodvervangers.

Havermout is lekker, makkelijk, en een stuk gezonder dan brood. Er zijn heel veel havermoutpap recepten te vinden, maar de basis is heel eenvoudig.

Hoe maak je gezonde havermoutpap klaar?

Zelf laat ik de havermout altijd een nachtje wellen in koud water (dan breekt het fytinezuur af) en dan is de havermout makkelijk te verteren.

vinkje blauw 2Doe een kopje havermout samen met 2 kopjes koud water in een pannetje. Dek het pannetje af en zet het in de koelkast.

vinkje blauw 2Haal de volgende morgen het pannetje uit de koelkast en zet het op een middelhoog vuur.

vinkje blauw 2Als het kookt zet je het vuur laag en laat je het ongeveer 5 minuten zachtjes doorkoken. Af en toe doorroeren want het brandt makkelijk aan.

vinkje blauw 2Doe daarna de havermout in een schaaltje en voeg er naar wens kaneel toe.

vinkje blauw 2Garneer met aardbeien, frambozen of bosbessen

Je kunt de havermout ook koken in melk, amandelmelk of sojamelk en als variatietip kun je ipv aardbeien en frambozen natuurlijk ook ander fruit kiezen.

Kies je eigen fruit combinatie. Heb je pap over? Zet het in de koelkast, hoef je morgen geen pap te koken. Lekker makkelijk.

Yoghurt met Fruit

Een lekkere combinatie. Vul een schaaltje yoghurt, kwark of griekse yoghurt met stukjes fruit naar keuze.

Voor iets meer zoet kun je kaneel en rozijntjes toevoegen.

Lekker, snel en makkelijk als ontbijt, lunch of gewoon als tussendoortje.

Pas wel op met de “vruchten”yoghurt uit de supermarkt. Daar zit heel veel suiker in en dat wil je niet als je zoekt naar gezonde broodvervangers.

Boekweitpannenkoeken

Boekweit is gezond, en je kunt er ook heerlijke pannenkoeken mee te maken.

Boekweit is geen graan maar het lijkt er wel wat op en kan daarom dus ook prima vermalen worden tot meel. Boekweitmeel veel gezonder van tarwemeel omdat het je bloedsuikerspiegel minder laat stijgen. De glycemische index is lager dan die van tarwe en dat maakt dat je deze boekweitpannenkoeken ook kunt eten in een gezond voedingspatroon.

Voor het Recept van de boekweitpannenkoeken lees je hier verder

Groente Omelet

Neem hiervoor gewoon de groente die je al in huis hebt. Neem bijvoorbeeld een uitje, een teentje knoflook, beetje wortel, paprika, champignons, broccoli.

Hak alles fijn en roerbak als eerste de ui met de knoflook. Voeg vervolgens de andere ingrediënten toe.

Neem gewoon wat je in huis hebt. Voeg vervolgens een beetje peper, zout en wat kruiden toe.

Als alles gaar is tik je er een of twee eitjes doorheen. Even laten stollen en klaar.
Lekker, makkelijk en voedzaam.

Een (groente)omelet hoort zeker thuis in het rijtje van broodvervangers.

 

Het nadeel van knoflook is de slechte adem. Een andere Amerikaanse wetenschapper dr Sheryl Barringer heeft een interessant onderzoek uitgevoerd: wat kan je doen tegen slechte adem na het eten van knoflook. Ze liet een groep vrijwilligers rauwe knoflook eten, waarna ze keek welke product een positief effect had op de slechte adem. De appel kwam als winnaar uit het experiment. 

 

Avocado/Ei

Broodvervangers; Zo lekker en zo simpel; neem een avocado en prak het tot een smeuïge massa, daarna een of twee gekookte eitjes erdoor, beetje zout en wat kruiden en smullen maar!

Gevulde salade

Natuurlijk mag de salade niet ontbreken bij de broodvervangers.

Salades en maaltijdsalades zijn erg populair.

Een goed gevulde salade bestaat niet uit zo’n bak met kant-en-klare salade uit de supermarkt met (te)veel pasta en een mierzoete dressing.

Nee, een gevulde salade maak je zelf! Kies je bijvoorbeeld uit sla, brolccoli, witlof, bleekselderij, bietjes, paprika, zoete aardappel, bonen, linzen, quinoa, appel, of wat je verder nog in huis hebt.

Voeg je favoriete kaas, noten, vis of vlees toe.

Denk aan mozzarella, geitenkaas, walnoten, amandelen, gerookte zalm, tonijn, garnalen, makreel, gerookte kip.

Voor de dressing gebruik je een scheut olijfolie, een scheut citroensap, een lepel honing en een lepel mosterd, peper, zout en kruiden.

Heb je liever een lauw warme salade, bak dan wat champignonnetjes, beetje paprika, wat kip of spek(bio)blokjes. Dit meng je dan vlak voor het opdienen met de rest van de sla. Heerlijk!

 

Broodvervangers, gebruik je gezonde verstand

Zo als je ziet is minder/geen brood eten simpel, makkelijk en verstandig met deze broodvervangers.

De broodvervangers zijn geschikt voor zowel gewichtsverlies als voor je algehele gezondheid.

Door je dagelijkse boterhammetje te laten staan kun je afvallen, maar overdrijf niet. Eet gevarieerd en gebruik je fantasie!

Is het voor jou handig om verschillende recepten makkelijk bij de hand te hebben en wil je meer informatie over afvallen door gezonde voeding?

Dan raden wij je het budgetvriendelijke ’50 heerlijke recepten of af te slanken’  van Katja Callens. 

Het is gratis!

Ja, ik wil NU de gratis recepten van Katja Callens!