Brood; Waarom kun je het beter Niet eten

Waarom je beter geen brood kunt eten …

Veel mensen kennen de uitspraak “brood daar zit wat in” nog wel.

Toch zijn de meningen over het eten van brood duidelijk verdeeld. Onze boterham is al geruime tijd in opspraak.

Dit komt door de koolhydraten, de ‘broodverbeteraars’ en door de gluten, maar ook door de verschillende diëten die aangeven dat je beter geen brood kunt eten.

Het is inmiddels bijna hip om geen brood te eten.

Wij Nederlanders houden van brood, maar zonder brood vallen we sneller af. Wat zijn de gezonde broodvervangers?

Brood; Waarom kun je het beter Niet eten. Wat zijn de broodvervangers?

Zonder brood val je sneller af

Brood zorgt er voor dat we minder snel afvallen. Eigenlijk is dat geen nieuws en dat broodvervangers opkomen.

We weten allang dat het eten van snelle koolhydraten ons juist dik maakt.

Hoe zit het ook alweer met koolhydraten, suiker en zetmeel?

Even een beetje technische achtergrond informatie over suikers en zetmeel:

We kennen allemaal suiker in de vorm van tafelsuiker, de witte suikerkorreltjes, oftewel saccharose.

We weten ook dat deze geraffineerde suiker niet goed voor ons is.

Saccharose is een combinatie van twee kleinere koolhydraten, glucose en fructose.

De glucose en fructose worden in je darmen van elkaar losgekoppeld en zijn daarna klaar om in het bloed te worden opgenomen.

Sacharose is dus een koolhydraat. En zo zijn er nog veel andere koolhydraten zoals zetmeel.

Zetmeel bestaat uit lange slierten van de eerder genoemde glucose moleculen. Die worden op hun beurt ook in de darmen losgekoppeld en in het bloed opgenomen.

Precies dezelfde bouwstenen en precies hetzelfde proces.

Brood, pasta, aardappels, en rijst bestaan voor het overgrote deel uit zetmeel. Ze zijn immers opgebouwd uit lange strengen glucosemolecule.

Pasta, aardappelen maar ook je boterham bestaan dus voor het grootste deel uit jawel…. suiker.

 

Dus als ik brood eet, eet ik suiker?

Veel mensen zijn zich hier niet van bewust. Doordat we veel aardappelen, rijst, en pasta eten en ook erg verknocht zijn aan onze boterham krijgen we vaak veel te veel glucose oftewel suiker binnen.

Broodbuik

De Amerikaanse cardioloog en auteur Dr. William Davis beschrijft in zijn boek Wheat Belly, de mogelijk negatieve effect van tarwe op je gezondheid en je gewicht.

Dr. Davis constateerde dat Amerikanen steeds dikker worden, terwijl ze minder vet eten. Tijdens de triatlon-wedstrijden van zijn vrouw valt hem op dat 1/3e van de deelnemers een buikje heeft.

Hij vraagt zich dan ook af hoe dit kan.

Davis gelooft dat dit komt door de gemodificeerde tarwe.

Tarwe zit echt overal in. Niet alleen in brood en pasta, maar ook in snoep, sauzen, soepen en heel veel andere producten uit de supermarkt.

Volgens hem zorgt tarwe niet alleen voor grotere pieken in je bloedsuikerspiegel maar krijg je ook meer buikvet, zorgt het voor darmproblemen, suikerziekte, hartklachten, verouderingsverschijnselen en huidaandoeningen.

Zodra Davis zijn patiënten vroeg om de tarwe van het menu te halen, zag hij ze opbloeien. Hij heeft op deze manier inmiddels meer dan 2000 mensen geholpen weer gezond, slank en fit te worden.

 

Moet je dan boordvervangers en geen koolhydraten eten?

Minder tarwe eten betekent zeker niet dat je geen koolhydraten moet eten!

Dit is een fout die veel mensen maken. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, alleen liever niet uit tarwe.

Als je je niet fit voelt of als je overgewicht hebt eet dan geen of in ieder geval minder brood en andere tarweproducten.

Goede broodvervangers in de ochtend zijn bijvoorbeeld Havermout en eet als lunch een gezonde, goed gevulde salade met bijvoorbeeld quinoa, rijst, noten en avocado in plaats van brood. Je kunt hier mee eindeloos variëren.

Welke voeding met welke koolhydraten?

Vermijd voeding met slechte koolhydraten zoals:

  • Aardappelen
  •  Witte rijst
  •  Pasta
  •  Wit en volkoren brood
  •  Maïs
  •  Frisdranken
  •  Junkfood

Vervang dit zoveel mogelijk met goede koolhydraten:

  •  Havermout
  •  Speltbrood
  •  Peulvruchten
  •  Zilvervlies- of bruine rijst
  •  Gierst
  •  Quinoa
  •  Fruit
  •  Groente
  •  Noten

Zoals je ziet zitten de goede koolhydraten voornamelijk in voedingsmiddelen die niet of minder bewerkt zijn, terwijl de voedingsmiddelen met de slechte koolhydraten juist wel veel zijn bewerkt.

Als je twijfelt of bepaalde voedingsmiddelen goede of slechte koolhydraten bevatten, probeer dan eens te achterhalen hoe deze voeding tot stand is gekomen.

 

Gezonde Voeding met Goede Koolhydraten

Wil jij gezond eten met goede koolhydraten maar ook gezond afvallen zonder hele dure afslankprogramma’s te volgen, kijk dan eens naar het boek ’50 Heerlijke Recepten Of Af Te Slanken’ van Katka Callens. Je geeft je mail adres op, en je ontvangt per omgaande dit receptenboek. Gratis.

Wij zijn erg enthousiast over dit receptenboek, zeker als je op zoek bent naar broodvervangers.

Deze recepten zorgen voor meer vetverlies, zijn gemakkelijk te volgen en klaar te maken en geven je enorm veel energie.

Ik weet zeker dat je veel plezier gaat hebben met het boek ’50 Heerlijke Recepten Of Af Te slanken’ en dat het je verder op weg helpt naar een gezond eetpatroon.

Met deze recepten eet je jezelf letterlijk naar een gezonder en gelukkiger persoon.

50 gratis recepten

Het boek bevat 5 recepten voor het ontbijt met gezonde broodvervangers.
Daarnaast heeft het boek maar liefs 20 recepten voor de lunch en het diner.

Als toetje zijn er 5 recepten voor snacks (ja, ook die mag je eten).
Al deze recepten zijn een compleet overzicht van alle maaltijden en tussendoortjes om de dag gezond door te komen.
En: die jou helpen om af te vallen,  want het zijn dieetrecepten.
 
Het boek is tijdelijk helemaal gratis (normaal €14,95) en een geschenk aan jou.
Klik op onderstaande button, vul je mailadres in en je krijgt het direct gemaild.
Als bonus ontvang je twee extra rapporten met een verrassend inhoud.
Ook gratis…