Het belang van onbewerkt voedsel

Het belang van onbewerkt voedsel zoals verse groente

Met enige regelmaat worden onderzoeken gedaan naar de effecten van ons voedsel op onze gezondheid. Een populaire manier van onderzoek onder wetenschappers is het bestuderen van de eetgewoonten in een bepaald land en dit afzetten tegen de gegevens over de gezondheid van de bevolking van dat land. Ze kijken naar hoe oud mensen gemiddeld in een land worden, hoeveel procent van de bevolking last heeft van welvaartsziekten en hoeveel procent van de bevolking komt te overlijden als gevolg van welvaartsziekten. Onder welvaartsziekten worden ziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker verstaan.

Geraffineerde koolhydraten

Deze manier van onderzoek geeft wetenschappers inzicht in wat bepaald voedsel op de lange termijn met onze gezondheid doet. Iets wat met een gecontroleerd onderzoek erg lang zou duren en waar dus ook moeilijk vrijwilligers voor te vinden zijn. Tussen wetenschappers kan er nog weleens discussie zijn over wat nou het aller gezondste dieet is om te volgen maar over één ding is iedereen het met elkaar eens: onbewerkt voedsel is goed voor de gezondheid en bewerkt voedsel is ongezond.

Minder welvaartsziekten

De landen welke als de gezondste uit de bus komen zijn de landen waar het minst gebruik wordt gemaakt van bewerkt voedsel en zoveel mogelijke onbewerkt voedsel eet. In deze landen hebben de inwoners minder last van welvaartsziekten en men wordt ouder. Naast onbewerkt voedsel wijzen de onderzoeken erop dat het belangrijk is veel (onbewerkte) groenten te eten. Landen waar men veel bewerkt voedsel eet komen als slechtste uit de bus. Met name de landen waar men veel geraffineerde koolhydraten eet.

Groente belangrijk voor gezondheid

We wisten al dat groenten belangrijk voor onze gezondheid zijn, in de loop der jaren zijn we er achter gekomen dat groente nog belangrijker zijn dan we altijd aannamen. Zo heeft het Voedingscentrum dit jaar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente opgeschroefd van 200 gram naar 250 gram per dag. Het Voedingscentrum staat daarin niet alleen, veel gezondheidsorganisaties adviseren om meer groenten te gaan eten.

Groente bevat weinig calorieën

Groente zijn een bron van belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. En het mooie van groente is dat ze maar weinig calorieën bevatten. Verse groenten zijn het gezondst om te eten. Na de oogst van groenten gaat de kwaliteit al achteruit, hoe sneller de groente na oogst gegeten wordt hoe beter. Groente wordt langer houdbaar gemaakt door het te conserveren in blik of glas. Vaak worden hier dan suikers en/of zout aan toegevoegd. Dit kan gedaan worden om de groente langer houdbaar te maken of de smaak te verbeteren. Het is niet zo dat deze groente hierdoor ongezond wordt, maar het is wel minder gezond dan het eten van verse groente.

Suiker is not done

Suiker is een dikmaker en zout kan de bloeddruk verhogen waardoor er meer risico op hart- en vaatziekten ontstaat. Om maximaal voedingsstoffen uit groente te verkrijgen zijn een aantal zaken van belang. Als groene groente wordt gesneden komt er een stofje vrij welke vitamine C kan afbreken. Het is daarom beter om groene groente thuis zelf te snijden voordat het bereid wordt en om geen groene groente te kopen welke al gesneden is en verpakt wordt verkocht.

Met koken gaan vitamines verloren

Bij het koken van groente gaan door de warmte vitamines verloren. Hoeveel vitamines er verloren gaan hangt af van het soort groente en hoe het bereid wordt. Ongeveer tussen de 20 en 50% van de vitamines gaan verloren bij het koken. Om het verlies van vitamines te beperken moet je de groente niet langer koken dan nodig is om de groente gaat te maken en in een klein laagje water. Een andere manier om maximaal de vitamines uit de groente binnen te krijgen is het verwerken van groente in groene smoothies.

Groene smoothies

Een groene smoothie is een smoothie welke bestaat uit groene bladgroente, fruit en een vloeistof. Groene bladgroenten welke geschikt zijn voor het maken van een groene smoothie zijn spinazie, andijvie, boerenkool, snijbiet, paksoi en sla. Het fruit in de groene smoothie zorgt naast vitamines en mineralen voor een zoete smaak zodat de smoothie ook lekker is om te drinken. De vloeistof is nodig om te voorkomen dat de smoothie een dikke brei wordt. Met gewoon water kan worden volstaan maar er kan ook gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld kokoswater of kokosmelk.

groene smoothies

Omdat de groente bij het bereiden van een groene smoothie niet gekookt worden, worden de vitamines bewaard. Een blender kan wat warm worden bij het maken van een smoothie waardoor er vitamines verloren kunnen gaan. Om deze reden maken veel mensen gebruik van een slowjuicer voor het bereiden van smoothies. Een slowjuicer produceert geen warmte waardoor alle vitamines optimaal bewaart blijven. Bezoek de website van Liselot Vermeer als je op zoek ben naar inspiratie en recepten van groene smoothies. Het is een populaire manier voor gezond en blijvend afvallen.

Waarom is bewerkt voedsel ongezond?

Als voedsel door de industrie bewerkt wordt dan wordt het doorgaans ongezond. Zo worden de vezels van granen en rijst verwijderd. Op deze manier wordt bloem en witte rijst gemaakt. Het probleem van bloem en witte rijst is dat deze koolhydraten na bewerking veel sneller worden verteerd tot suikers. Dit zorgt ervoor dat er een hogere piek in de bloedsuikerspiegel ontstaat waardoor het lichaam veel insuline moet aanmaken. Insuline zorgt ervoor dat de cellen het glucose uit het bloed kunnen opnemen. Dit hormoon is er echter ook verantwoordelijk voor dat we het teveel aan suikers gaan opslaan als vet waardoor we te maken krijgen met overgewicht. Als je langdurige veel schommelingen in je insulinewaarden hebt dan kan je bovendien diabetes type 2 ontwikkelen.

 

Onbewerkt voedsel

Koolhydraten welke onbewerkt zijn, zoals de koolhydraten uit groenten, worden langzaam door het lichaam verteerd en geven langzaam hun suikers af aan het bloed. Hierdoor ontstaan er geen grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden waardoor er veel minder risico is op het ontwikkelen van diabetes type 2.

Een andere manier van voedsel bewerken is het harden van vetten. Het harden van vetten wordt om verschillende redenen gedaan. Door het harden van vetten kan de houdbaarheid van voedsel verlengt worden, de smaak of de structuur verbeterd worden. Door het harden van vetten ontstaan transvetten. Van transvetten is aangetoond dat deze slecht zijn voor de gezondheid, ze verhogen het risico op hart- en vaatziekten. Door onbewerkt voedsel te eten voorkom je dat je geharde vetten binnen krijgt welke in veel bewerkte voedingsmiddelen zijn verwerkt.