Tips voor het afvallen met orthomoleculaire voeding

Afvallen met orthomoleculaire voeding, is dat weer wat nieuws? Nee juist niet! Je hebt er vast al van gehoord. Misschien heb je de zandloper gelezen van Kris Verburgh of ben je bekend met Hippocrates? Hij zei het heel heel lang geleden al: ‘Laat voeding uw medicijn zijn en het medicijn is uw voedsel.’ Hiermee bedoelde hij wat we eigenlijk allemaal weten, maar oh zo moeilijk vinden om na te leven. ‘Je bent wat je eet!’

Wat is de orthomoleculaire voedingsleer?

Orthomoleculaire voedingsleer is ontwikkeld door Dr. Prof. Pauling en is gebaseerd op twee feiten. Moleculen spelen een cruciale rol in het menselijk lichaam en ortho betekent gezond en goed en komt van het Griekse Orthos. De orthomoleculaire voedingsleer onderzoekt welke voeding zorgt voor de beste afstemming van moleculen in het lichaam. Met als resultaat een optimale gezondheid.

Hoe kan ik afvallen met orthomoleculaire voeding?

Heel simpel! Door meer van het juiste te eten en minder van het slechte bouw je vanzelf een beter afweersysteem op. In orthomoleculaire voeding zitten alle essentiële vezels, eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en sporenelementen die jij nodig hebt. Als je genoeg consumeert van al deze voedingsstoffen, zal je gegarandeerd afvallen. Dat komt omdat je over voldoende juiste stoffen beschikt om van de verkeerde stoffen af te komen. Maar wat is nu de juiste en de verkeerde voeding? Ik heb 5 simpele tips voor je opgesteld die je vandaag al in de praktijk kan brengen.

5 tips voor snel en gezond afvallen met orthomoleculaire voeding:

  1. Eet en drink zoveel mogelijk rauwe groente en fruit. Rauw voedsel bevat veel meer voedingsstoffen. Mijn persoonlijke tip: Drink zoveel mogelijk verse sappen! In een glas sap zitten al snel 2 appels, een halve komkommer, een wortel en een stengel bleekselderij. Daar kun je niet tegenop eten.
  2. Eet onverzadigd plantaardig vet! Ezelsbrug: consumeer altijd meer onverzadigd vet dan verzadigd vet. Het onverzadigde vet verteert als het ware het verzadigde vet. Krijg je meer verzadigd vet binnen dan kan je lichaam het niet verwerken en slaat je lichaam het ergens op. Tussen je organen, in je bloedvaten, heupen of buik. Hierdoor word je dikker. Veel goede plantaardig onverzadigd vetten zit in (koude!) lijnzaadolie, pindakaas, ongebrande noten en chocolade van meer dan 70% cacao.
  3. Eet zo min mogelijk dierlijke producten en zoveel mogelijk plantaardig. Vooral rood vlees en zuivelproducten zijn heel slecht. Waarom zou een mens ook melk drinken? Dat is bedoeld om enorme kalveren groot te brengen en zit zodoende vol met groeihormonen. Ik eet wekelijks niet vaker dan tweemaal (wit) vlees en hou het bij maximaal twee gekookte eieren per week. Vette vis zoals zalm, tonijn en makreel eet ik ook tweemaal per week. Handig om te weten! Hoe onbewerkter het vlees of de vis, hoe beter.
  4. Vezels zijn heel belangrijk! En dan heb ik het over vezels uit volkoren producten, noten en peulvruchten. Volkorenpasta, boekweit, walnoten, kikkererwtenmeel, volkoren spelt, lijnzaad, amandelen, chaï zaad, havermout, volkoren quinoa en volkoren rijst. Mijn tip: Kijk altijd op de ingrediëntenlijst van een product. De rest van de content op de verpakking is meestal niet meer dan mooie praatjes.
  5. Eet zoveel je wilt van de juiste voeding en vul je behoefte zo nodig aan met supplementen als vitamine C en Vitamine B12. Dat is het mooie van gezond leven. Je mag zoveel eten als je wilt. Wat je feitelijk doet is jezelf volproppen met vitamines en mineralen en dat vindt jouw lichaam heel erg prettig. Ik beloof je! Binnen no time voel je je beter, val je af en ben je super bestendig tegen kwaaltjes en ziektes.

Eet ze!