Afvallen met Krachttraining

Afvallen met Krachttraining

Vind jij het ook zo lastig om af te vallen, je probeert van alles en toch willen de kilo’s er maar niet af. Herkenbaar? Denk dan eens aan afvallen met Krachttraining. Nu hoor ik je al bijna denken Maar ik wil er toch niet uitzien als een bodybuilder. Met deze training gebeurt dat ook niet. Wil je blijvend afvallen met een mooi figuur en sterke spieren, dan is afvallen met krachttraining beslist onmisbaar.

 

Wat is Krachttraining

Krachttraining, het woord zegt het eigenlijk al. Je traint om krachtiger, sterker te worden. Je doet spierversterkende oefeningen en daardoor bouw je meer spiermassa op en dat is belangrijk als je wilt afvallen.

 

Krachttraining als ondersteuning bij afvallen

Als je wilt afvallen denk je al gauw aan het verminderen van de inname van het aantal calorieën en aan minder vet eten. Vaak hou je deze manier van afvallen niet zo heel lang vol. Als je wilt afvallen is het belangrijk om te zorgen voor meer spieren en dat bereik je door te gaan beginnen met krachttraining. Je zet je spieren in bij krachttraining die je zullen helpen bij het verbranden van lichaamsvet.

Geen paniek als je eerst zwaarder wordt

Hoe meer spierweefsel, hoe hoger je verbranding en hoe meer je gaat afvallen. Als je net begint met krachttraining zul je vaak iets zwaarder worden, raak dan niet in paniek, dit is normaal. Spieren zijn namelijk zwaarder dan vet. Na verloop van tijd heb je van meer spieren meer voordeel. Je bent sterker, je ziet er slanker uit en je verbrandt meer vet.

Je spieren verbranden vet, dus hoe meer spierweefsel je hebt, hoe meer vet je lichaam zal verbranden. Zelfs als je lichaam in rust is en als je niet actief bezig bent verbranden je spieren nog energie. Dit is de reden dat het vergroten van je spiermassa van wezenlijk belang is als je wilt afvallen want door de opbouw van spierweefsel door krachttraining kun je je energieverbruik blijvend verhogen.

 

Duurtraining versus Krachttraining

Je hebt nu gezien dat je door krachttraining de spiermassa in je lichaam op peil kunt houden maar ook kunt vergroten. Dit komt omdat de verbranding van calorieën doorgaat zelfs nà een workout met krachttraining.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat je stofwisseling 2 uur NA de krachttraining nog steeds 12% hoger is dan normaal. Zelfs de volgende ochtend is je stofwisseling nog steeds een paar procenten sneller is dan normaal.

Bij een duursport als bijvoorbeeld hardlopen ligt dat anders, na een uur intensief hardlopen verbruik je veel meer calorieën dan na een uur krachttraining, maar enkele uren na het hardlopen is je energieverbruik weer gestabiliseerd terwijl na een intensieve krachttraining je energieverbruik tot wel 30 uur na de training verhoogd blijft.

 

Van diëten word je dik

Inmiddels weet iedereen wel dat alleen diëten niet werkt en zeker niet op de lange termijn. Van diëten word je dik.  Door het energietekort tijdens een dieet met weinig calorieën breekt je lichaam naast vet ook spierweefsel af om aan energie te komen. Je spiermassa wordt minder en daarnaast gaat ook je ruststofwisseling omlaag waardoor je lichaam een deel van z’n vermogen om vet te verbranden verliest. Dit is de reden dat het steeds moeilijker wordt om af te vallen. Ga je daarna weer “normaal” eten dan kom je vaak weer heel snel aan omdat je ruststofwisseling ook is gezakt. Het resultaat is meestal dat je zwaarder bent dan voor je begon met lijnen. Het beroemde jojo-effect!

 

Kun je Afvallen met Krachttraining

Hier kunnen we volmondig JA op antwoorden, Afvallen met krachttraining werkt!  Krachttraining geeft niet alleen een goede ondersteuning als je wilt afvallen maar zorgt ook nog eens voor sterke botten en pezen, een betere houding en een fitter gevoel.

Wil je meer weten over afvallen met krachttraining bij dan eens op de website van Jesse van de Velde. Je vindt daar allerlei vetverbrandende kracht oefeningen die je lekker thuis kunt doen. Die oefeningen zullen je helpen om gewicht te verliezen en om op gewicht te blijven.