Afvallen met Hardlopen; 5 tips voor beginners

Er zijn veel verschillende methodes om gewicht te verliezen.

Waarvan de belangrijkste manier je voeding is.

In combinatie met de juiste en gezonde voeding zijn er veel hulpmiddelen die je kunnen helpen het proces van afvallen te versnellen.

Afvallen met hardlopen is één van die hulpmiddelen, maar dan moet je wel weten waar je op moet letten. Ben je niet zo’n hardloper en is wandelen meer je ding, lees dan ons artikel Afvallen met wandelen.

Er zijn namelijk nogal wat misvattingen over hoe je het beste kunt afvallen met hardlopen.

Is het beter om een hoog tempo aan te houden of juist rustig aan te doen? Welk schema volg je, en voor welke voeding kies je als je wilt afvallen met hardlopen.

Afvallen met hardlopen is misschien wel de beste manier om op een gezonde en structurele manier af te vallen.

Het is een uitstekende manier om een paar kilo kwijt te raken.

Vooral nu de zomer voor de deur staat, wil iedereen weer graag slank en fit voor de dag komen.

Afvallen met Hardlopen; 5 tips voor beginners

Aandachtspunten als je wilt beginnen met afvallen met hardlopen

Afvallen met hardlopen is een effectieve en goede methode als je wilt afvallen.

Toch zijn er een paar aandachtspunten waar je rekening mee moet houden

vinkje blauwBegin rustig anders heb je een grote kans op spierpijn of zelfs blessures. Hierdoor kun je je motivatie verliezen om door te gaan

vinkje blauwTe snel hardlopen met een (te) hoge hartslag; hierdoor verbrand je minder vet

vinkje blauwTe kort hardlopen; hierdoor verbrand je je vetreserves niet

 

Als je aan het hardlopen bent gebruiken de spieren zowel vetten als koolhydraten.

Spieren hebben vooral koolhydraten nodig bij intensief sporten met een hoge hartslag.

Spieren gebruiken vooral vetten bij lichtere inspanningen die lang duren, zoals bij hardlopen en joggen.

Natuurlijk kun je ook afvallen door het verbranden van koolhydraten, deze koolhydraten worden dan niet meer omgezet in vet.

Maar als je wilt afvallen met hardlopen en vet wilt verbranden is het beter om lang en langzaam te lopen.

Het juiste tempo voor afvallen met hardlopen is een tempo waarbij:

  • Je nog een praatje kunt maken en iemand terwijl je loopt
  • Je langer dan een half uur kunt hardlopen

Hoeveel je kunt afvallen met hardlopen is afhankelijk van meerdere factoren waarbij natuurlijk ook voeding een belangrijke rol speelt.

Verder is je gewicht bepalend voor het aantal calorieën je verbrandt bij het sporten of bij het hardlopen.

Iemand met een gewicht van 70 kilo zal gemiddeld ongeveer 900 calorieën verbruiken met hardlopen bij een gemiddeld tempo van 12km per uur,

 

5 tips voor beginners die willen afvallen met hardlopen

vinkje blauwLuister naar je lichaam

Let op je gewrichten en spieren. Stop op tijd en neem even rust als je pijn voelt. Raadpleeg zonodig een fysiotherapeut of huisarts.

vinkje blauwZorg voor goede schoenen en kleding als je gaat hardlopen:

Niet alle sportschoenen zijn geschikt om hard te lopen. Let er op of je schoenen goede zolen hebben met demping. Zorg ook voor je juiste kleding bestand tegen kou en wind. Laat je goed voorlichten

vinkje blauwGebruik een hartslagmeter

Een hartslagmeter kan je helpen om het ideale tempo te bereiken tijdens het hardlopen.

vinkje blauwDrink voldoende water

Drinken tijdens het lopen is vaak niet prettig tijdens het hardlopen, zorg daarom dat je voor en na het lopen voldoende drinkt. Door voldoende te drinken zorg je dat je afvalstoffen sneller uit je systeem zijn, waardoor je sneller herstelt van deze inspanning.

vinkje blauwMaak van hardlopen een vast patroon

Ga zoveel mogelijk hardlopen op een vast tijdstip. Op die manier zorg je ervoor dat je het hardlopen niet overslaat en dat dit wordt opgenomen in jouw vaste ritme.


Gezonde voeding en sporten de beste combinatie

Als je wilt afvallen is het heel belangrijk om goed op je voeding te letten.

Voeding is belangrijker dan bewegen.

Afvallen met hardlopen werkt goed, maar in combinatie met de juiste voeding, heb je de beste manier van snel en gezond afvallen.

Afvallen is voor 70% de juiste voeding en voor 30% beweging.

Met alleen sporten en bewegen zonder aanpassing van je voeding, hebben je inspanningen minder resultaat.

Wil jij afvallen én gezond én lekker eten met de juiste voeding?  Kijk dan eens naar het  de FIT Methode. Een krachtige combinatie van bewegen en afvallen.

Het is een budgetvriendelijk en no-nonsens programma dat je leert hoe je met gezonde voeding in combinatie met fitnessoefeningen snel kunt afvallen.

Wij zijn fan van zijn deze methode. Niet alleen wij, er zijn al meer dan 1800 zeer tevreden kopers voor ons gegaan!

De voedingschema’s van deze methode zorgen voor een fit lichaam, zijn gemakkelijk te volgen en klaar te maken en geven je enorm veel energie.

Ik weet zeker dat je veel plezier gaat hebben met de De FIT Methode en dat het je verder op weg helpt naar een gezond eet- en leefpatroon.

 

Afvallen met hardlopen

101 Hardlooptips

Als je al heel gezond eet of als je gewoon meer praktische tips wilt over afvallen met hardlopen, dan kunnen we je het boek 101 Hardlooptips van harte aanbevelen.

In 101 Hardlooptips van Glenn Goossens vind je uitgebreide hardloopschema’s, maar ook informatie en tips over welke methode je het beste helpt met afvallen. Daarnaast praktisch tips hoe je je looptechniek kan verbeteren, zodat blessures uitblijven. Het is een sportieve manier om overtollige kilo’s kwijt te raken met als prettige bijkomstigheid dat je conditie snel zal verbeteren!

Voor meer informatie en het bestellen, kijk even op de website van 101 Hardlooptips