7 Redenen om het Mediterraan Dieet te volgen

Misschien is het Mediterraan dieet wel het gezondste dieet dat je kunt volgen, en gelukkig hoef je hiervoor niet te emigreren naar het zuiden. Met een paar aanpassingen in je eigen voeding is dit dieet makkelijk thuis te volgen.

Oorsprong

De term ‘Mediterraan Dieet’ verwijst naar de eetgewoontes die kenmerkend waren voor landen in Zuid Europa in jaren zestig. In Griekenland, Italië, Spanje, Portugal en Zuid Frankrijk werd voeding van oudsher gekarakteriseerd door een overvloed van plantaardig voedsel zoals groenten, fruit, brood, pasta, peulvruchten en noten, met olijfolie als bron van vet. Verder was men matig met vis, gevogelte en vlees maar ook met zuivelproducten, eieren en wijn. Het Mediterraan dieet is een dieet dat weinig verzadigde vetzuren bevat en heeft een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, die voornamelijk komen van olijfolie.

Onderzoek

Er is in veel landen veel onderzoek gedaan naar het Mediterraan dieet. Zo hebben onderzoekers van de Universiteit van Gotenburg de effecten van het dieet bekeken bij mensen in Zweden.

//
Uit de resultaten van dat onderzoek blijkt dat mensen die eten volgens het mediterrane dieet 20 procent grotere kans hebben op een langer leven.

Dit komt doordat het dieet leidt tot minder lichaamsgewicht, minder cholesterol en doordat de kans op hart- en vaatziekten en diabetes aanzienlijk verkleint.

7 Redenen om het Mediterraan Dieet te volgen

Het Mediterraan dieet niet alleen heel lekker maar vooral ook heel gezond. Twijfel je over dit dieet dan geven we je 7 redenen waarom dit dieet zeker de moeite van proberen waard is!

  1. Je valt af op een verantwoorde wijze
    De belangrijkste reden waarom je een dieet volgt is omdat je wilt afvallen. Dat zal bij dit dieet zeker lukken. Je zult op een verantwoorde manier afvallen zonder jezelf uit te hongeren.
  2. De kilo’s blijven eraf
    Het Mediterraan dieet richt zich op gezond eten en zolang je dat blijft doen zul je op gewicht blijven. Het is wel belangrijk dat je je houd aan de richtlijnen en eetpatronen van dit dieet.
  3. Gezond
    Veel diëten claimen gezond te zijn, maar zijn dit meestal niet. Als je kiest voor het Mediterrane dieet dan weet je zeker dat je een gezond dieet volgt. De ingrediënten uit dit dieet geven je gezondheid een boost. Je eet veel verse producten als groenten en fruit, minder dierlijke vetten en je eet juist meer gezonde vetten uit bv noten en olijfolie.
  4. Langer leven
    Er is veel onderzoek gedaan naar het Mediterraan dieet. Verschillende onderzoeken hebben de afgelopen jaren een verband laten zien tussen het mediterrane dieet en leeftijdsgerelateerde ziekten als dementie, arteriosclerose en bijvoorbeeld kanker. Een overzichtsstudie toont inderdaad een positief effect van het Mediterraan dieet aan.
  5. Vrouwen zijn vruchtbaarder
    Uit een Spaans onderzoek blijkt dat het dieet de vruchtbaarheid van vrouwen beïnvloedt. Vrouwen die dit gezonde dieet volgden waren gezonder waardoor ze makkelijker zwanger werden.
  6. Het is lekker
    Het Mediterrane dieet is niet alleen heel gezond, maar ook heel erg lekker. Veel mensen die dit dieet volgen verbazen zich er over hoe lekker een gezond dieet kan zijn. Bij veel diëten kun je vaak niet genieten van de lekkere ingrediënten en de heerlijke recepten, dat is bij dit dieet wel het geval.
  7. Je voelt je gezond en fit
    Doordat je een stuk gezonder gaat eten, zul je ook een stuk beter in je vel zitten. Daarnaast zul het verschil ZIEN. Je verliest een aantal kilo’s op een makkelijke manier, waardoor je extra gestimuleerd raakt om met dit dieet door te gaan!